
 

 

 

 

 

 

Temanotat 
Aserbajdsjan: Situasjonen for regime-
kritiske journalister 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 1 



Utlendingsforvaltningens fagenhet for landinformasjon (Landinfo) skal som faglig 
uavhengig enhet innhente og analysere informasjon om samfunnsforhold og 
menneskerettigheter i land som Utlendingsdirektoratet, Utlendingsnemnda og Justis- 
og beredskapsdepartementet til enhver tid har behov for kunnskap om for å kunne 
løse sine oppgaver. 

Landinfos rapporter og temanotater er basert på opplysninger fra både offentlige og 
ikke offentlige kilder. Opplysningene er innsamlet og behandlet i henhold til 
kildekritiske standarder. Kilder som av ulike grunner ikke ønsker å bli offentliggjort, 
er ikke nevnt ved navn. 

Opplysningene som blir lagt fram i rapportene og temanotatene, kan ikke tas til 
inntekt for et bestemt syn på hva praksis bør være i utlendingsforvaltningens 
behandling av søknader. Landinfos rapporter og temanotater er heller ikke uttrykk for 
norske myndigheters syn på de forhold og land som rapportene omhandler. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
© Landinfo 2013 

Materialet i denne publikasjonen er omfattet av åndsverklovens bestemmelser. Uten særskilt 
avtale med Landinfo er enhver eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring bare tillatt i den 
utstrekning det er hjemlet i lov. 

 

Alle henvendelser om Landinfos rapporter kan rettes til: 

Landinfo 
Utlendingsforvaltningens fagenhet for landinformasjon 

Storgata 33 A 

Postboks 8108 Dep 

N-0032 Oslo 

Tel: 23 30 94 70 

Fax: 23 30 90 00 

E-post: landinfo@landinfo.no  

www.landinfo.no  

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 2 

mailto:landinfo@landinfo.no
http://www.landinfo.no/


SUMMARY 

Critical journalism faces difficult conditions in Azerbaijan and in practice it plays a 
modest role in the media. The regime is repressive and authoritarian, and various 
methods are used to control and suppress critical views and opinions. Significant 
points in this note concern the situation for the critical journalists, the opposition 
press, freedom of the media, where to draw the line between acceptable and non-
acceptable critics and how the government responds to criticism regarded as 
unacceptable. Several journalists have been sentenced for defamation, while others 
have been sentenced for circumstances that have nothing to do with journalism – for 
example possession of drugs. Different sources claim that several of these cases may 
be fabricated. Digital media used within Azerbaijan which reach a large audience are 
completely controlled by the government. The opposition has its own small 
newspapers. In general there is a high degree of selfcensorship in the country. 
Sensitive subjects include personal criticism of the president, his family and closest 
allies, his businesses, etc. 

Finally we look closer into some concrete cases where journalists have been 
sentenced to prison terms in what many consider to be fabricated cases. 

 

SAMMENDRAG 

Den kritiske journalistikken har vanskelige kår i Aserbajdsjan, og det er da også 
relativt lite av dette. Regimet er repressivt og autoritært, og bruker en rekke ulike 
metoder for å kontrollere og undertrykke kritiske ytringer og meninger. Sentrale 
temaer i dette notatet er situasjonen for kritiske journalister, den opposisjonelle 
pressen, mediefriheten, hvor grensene går for hva som aksepteres av kritikk og 
hvordan myndighetene reagerer på kritikk som de finner uakseptabel. Flere 
journalister er blitt dømt for ærekrenkning, mens andre er blitt dømt for forhold som 
ikke har noe med journalistikk å gjøre, for eksempel besittelse av narkotika. Ulike 
kilder hevder at flere av disse sakene er fabrikkerte. Digitale medier i Aserbajdsjan 
som når et stort publikum er fullt ut kontrollert av myndighetene. Opposisjonen har 
sine egne små aviser. Generelt er det en høy grad av selvsensur i landet. Følsomme 
temaer som vanligvis ikke tolereres omtalt omfatter personlig kritikk av presidenten 
og hans nærmeste, hans forretningsvirksomhet, m.m.  

Til slutt i notatet ser vi nærmere på flere konkrete tilfeller der journalister har blitt 
dømt til fengselsstraffer i saker som mange mener er fabrikkerte. 

 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 3 



INNHOLD 
 

1. Situasjonen generelt ........................................................................................... 5 

1.1 Mediene og opposisjonen ....................................................................................... 6 

2. Mediefrihet.......................................................................................................... 8 

2.1 Sensur og selvsensur .............................................................................................. 8 

2.2 Ærekrenkning ......................................................................................................... 9 

2.3 Utenlandske medier og FM-båndet ...................................................................... 10 

2.4 Tillatelse til fotografering m.m. ........................................................................... 11 

2.5 Påbud om innsending av publisert materiale ........................................................ 11 

2.6 Forbud mot bruk av leiligheter til næringsvirksomhet ......................................... 12 

2.7 Andre skjerpelser av lovverket ............................................................................. 12 

2.8 Svarteliste ............................................................................................................. 12 

2.9 Medienes tilgang til informasjon .......................................................................... 13 

3. Myndighetenes reaksjoner på regimekritisk journalistikk .......................... 13 

3.1 Hvor går grensen for det tillatte? .......................................................................... 13 

3.1.1 Korrupsjon ................................................................................................................... 14 

3.1.2 Presidenten og hans familie ......................................................................................... 14 

3.2 Hvorfor blir noen, og ikke andre, straffet? ........................................................... 16 

3.3 Uformelle, ikke-rettslige straffereaksjoner........................................................... 17 

3.3.1 Svertekampanjer (med intime detaljer) ........................................................................ 20 

3.4 Formelle straffereaksjoner .................................................................................... 21 

3.4.1 Straff for ærekrenkning ................................................................................................ 21 

3.4.2 Bøter ............................................................................................................................. 21 

3.4.3 Fengselsstraff ............................................................................................................... 22 

4. Referanser ......................................................................................................... 23 

5. Vedlegg: Journalister i varetekt og fengsel per 31. mars 2013 .................... 29 

5.1 Fuad Huseynov ..................................................................................................... 29 

5.2 Araz Guliyev ........................................................................................................ 29 

5.3 Avaz Zeynalli ....................................................................................................... 30 

5.4 Nijat Aliyev .......................................................................................................... 31 

5.5 Tofig Yagublu ...................................................................................................... 31 

5.6 Hilal Mammadov .................................................................................................. 31 

5.7 Faramaz Novruzoglu ............................................................................................ 32 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 4 



1. SITUASJONEN GENERELT 

På papiret er det demokrati, maktfordeling, ytringsfrihet og mediefrihet i 
Aserbajdsjan. I praksis er det meste av makten samlet hos presidenten og hans 
nærmeste krets. Valgene i landet blir manipulert. Regimet må sies å være autoritært 
og repressivt (U.S. Department of State 2013).  

Domstolene er ikke uavhengige, og mange straffesaker er fabrikkerte. I saker som 
styresmaktene oppfatter som viktige, vil utfallet kunne være direkte styrt av 
presidenten eller justisdepartementet (U.S. Department of State 2013). Rettssystemet 
er svært politisert, og dommerne tar myndighetenes posisjon eller side (Media Rights 
Institute, møte i Baku april 2013). 

Korrupsjon er et utbredt fenomen på nær sagt alle områder i samfunnet, inkludert i 
rettsapparatet.1 I ikke-politiserte saker kan det være mulig å kjøpe seg en domstols-
avgjørelse (Musavat lokallag, møte i en region november 2009).2 Generelt kan 
utfallet i en straffesak avhenge av hvor mye penger en er villig til å betale, eller om 
en kjenner noen i systemet (Aran Human Rights Center, møte i Baku november 
2009).  

Maktapparatet, særlig politiet, er kjent for hardhendt behandling. Det er en stor grad 
av straffrihet. Ingen politifolk har de senere årene blitt holdt ansvarlig for fysiske 
overgrep mot journalister (Bihr 2012, s. 13). Forholdene i fengslene er svært tøffe. 
Det blir rapportert om tilfeller av tortur i varetekt (U.S. Department of State 2013).  

Myndighetene har langt på vei full kontroll over de aller fleste medier, enten direkte 
eller ved hjelp av mer eller mindre uformelle pressmidler (IRFS 2013a).3 Kritiske 
artikler får passere, men regimet selv definerer at, eller når, noen har gått for langt. 
Det kan synes vilkårlig hvem som blir rammet (U.S. Department of State 2013). 

Kritiske journalister har vanskelige arbeidsvilkår. For eksempel ble rundt 30 
journalister 2. april 2011 forhindret fra å gjøre jobben sin i forbindelse med en 
demonstrasjon i Baku og nektet adgang til Fontene-plassen der den foregikk 
(Amnesty International 2011, s. 33).4 Journalister som dekker protestaksjoner har 
blitt møtt med brutalitet fra politiets side. Selv journalister som har brukt 
pressevester, har blitt mishandlet av politiet (IRFS 2013b, s. 12).  

Pressefriheten er svært begrenset, og den har blitt kraftig forverret det siste året, 
ifølge Emin Huseynov5, leder for Institute for Reporters’ Freedom and Security i 

1 Transparency International (2013) plasserer Aserbajdsjan på 139. plass på listen for 2012 for korrupsjon i 176 
land/territorier, der nr. 176 er mest korrupt. 
2 Musavat er et opposisjonsparti. 
3 Kontrollen med de sosiale mediene er langt mindre. 
4 Våren 2011 blusset det opp flere demonstrasjoner, muligens inspirert av den såkalte arabiske våren, etter at det i 
flere år ikke hadde vært noen større demonstrasjoner. 14 av de som organiserte og deltok i demonstrasjonen 2. 
april 2011, fikk fengselsstraffer. 
5 Alle steds- og personnavn i notatet gjengis uten spesialtegnene som er i bruk i aserisk ortografi med latinske 
bokstaver. Dermed brukes A for Ə, CH for Ç, G (av og til GH) for Ğ, I for I og İ, O for O og Ö, SH for Ş, samt U 
for U og Ü (av og til I). Bruken av bokstaver som har en annen uttale i aserisk enn den som er vanlig i europeiske 
språk, skjer i tråd med hva som er vanlig i engelskspråklige kilder – her blir aserisk C tidvis gjengitt C og tidvis J, 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 5 

                                                 



Baku. Det har sannsynligvis sammenheng med at det skal avholdes presidentvalg i 
oktober 2013 (Sultanova 2013).  

Folk flest synes å være relativt passive og likegyldige til situasjonen. Det kan ha 
sammenheng med mangel på korrekt informasjon om forholdene, at folk er redde for 
konsekvensene dersom de stikker hodet fram og at det tross alt er en økende 
levestandard i landet (IRFS 2012, s. 13). 

1.1 MEDIENE OG OPPOSISJONEN 
Riksdekkende fjernsyn og radio er de mest innflytelsesrike mediene i Aserbajdsjan. 
Disse er i praksis fullt ut kontrollert av myndighetene.6 Kritisk, undersøkende 
journalistikk er det lite av. Det er noe mer mangfold innenfor de trykte mediene. Det 
har sammenheng med at det ikke kreves lisens for å drive trykte medier. Men 
viktigere er det kanskje at disse mediene har liten utbredelse slik at myndighetene 
ikke ser på dem som en trussel (International Crisis Group 2010, s. 15). 

Enkelte opposisjonspartier har sine egne aviser, for eksempel har Musavat sin Yeni 
Musavat.7 Men generelt var det langt flere opposisjonsaviser tidligere (RWB 2012). 
Mange opposisjonsaviser har gått over til å bli myndighetstro, mens andre praktiserer 
selvsensur. Det er bare avisen Azadliq, den mest kritiske og uforsonlige av 
opposisjonsavisene, som tør å kritisere myndighetene, noe som har gitt avisen 
gjentatte problemer (Popular Front, møte i Baku november 2009; Media Rights 
Institute, møte i Baku april 2013; IRFS, møte i Baku april 2013). 

Alt i alt er det lite opposisjonell journalistikk i Aserbajdsjan. Det er få opposisjons-
aviser, og opplagene er svært lave. De aller fleste opposisjonsaviser har et opplag på 
under 5000 (U.S. Department of State 2013). De fire avisene som ikke blir sponset av 
staten og som forsøker å spre alternative politiske meninger, når mindre enn tre 
prosent av befolkningen (IRFS 2013b, s. 32).8 

Turan Information Agency (møte i Baku april 2013) hevder at Yeni Musavat har et 
opplag på 10 000, mens Azadliq har et opplag på 6000. På nettet har Azadliq tidvis 
opp mot 200 000 lesere, ifølge samme kilde. Nettartikler om den såkalte 
offshoresaken, om aserbajdsjanske interesser i oljeselskaper i Panama, hadde opp til 
150 000 treff. Azadliq selv hevder at de selger mer enn 10 000 aviser per dag. I 

H av og til H og av og til KH, samt Q tidvis Q og tidvis G. Der hvor det oppgis aseriske navn på organisasjoner 
og partier, følger de imidlertid aserisk ortografi med spesialtegn. 
6 Av 23 tv-kanaler er bare to ikke eid av eller direkte knyttet til regimet (Amnesty International 2011, s. 12). Det 
er ni nasjonale og 14 regionale tv-kanaler. Tre av de ni nasjonale er eid av staten. Nyhetsdekningen på de ni 
nasjonale kanalene er koordinert av presidentens kontor. Det er mangel på meningsmangfold og pluralisme i de 
nasjonale kanalene (IRFS 2013b, s. 32-33). En tyrkisk tv-kanal, Turkzad, sender daglig via kabel et program som 
heter ”Aserbajdsjan-timen”. Programmet lages av en tidligere redaktør i Azadliq, er uavhengig og ikke kontrollert 
av myndighetene. Dette progammet utkonkurrerer alle de ni nasjonale tv-kanalenes programmer (Turan 
Information Agency, møte i Baku april 2013). 
7 Journalisten Khadija Ismayilova (møte i Baku april 2013) hevder at trolig er Yeni Musavat noe influert av 
myndighetene. Av og til har avisen ”støttet” myndighetenes undertrykking av ungdomsorganisasjoner og 
internasjonale organisasjoner. IRFS (møte i Baku april 2013) hevder at Yeni Musavat er en bare delvis uavhengig 
avis som, i motsetning til Azadliq, driver selvsensur. Media Rights Institute (møte i Baku april 2013) hevder at 
Yeni Musavat ikke er så uavhengig av myndighetene lenger. 
8 I Nakhchivan er det ikke mulig å kjøpe Azadliq og Yeni Musavat (IRFS 2013b, s. 36). 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 6 

                                                                                                                                          



spesielle perioder er salget mangedobbelt av det igjen (Azadliq, møte i Baku april 
2013). 

Turan Information Agency (møte i Baku april 2013) opplyser at det er to trykte 
opposisjonsaviser, Azadliq og Yeni Musavat. En tredje avis, Khural, ble stengt etter 
at redaktøren ble fengslet.9 På nettet er det noen flere opposisjonsaviser. IRFS (møte 
i Baku april 2013) nevner i tillegg Zerkalo og Turan som uavhengige aviser. Azadliq 
(møte i Baku april 2013) hevder selv at den er den eneste avisen i Aserbajdsjan som 
er uavhengig. Men samtidig opplyser Azadliq at de er knyttet til og støtter 
opposisjonspartiet Popular Front. 

Myndighetene legger hindringer i veien blant annet gjennom prispolitikken på papir, 
distribusjon, osv. Særlig utenfor Baku kan det være store problemer med 
distribusjonen. I de senere årene har mange aviskiosker blitt revet. Nybygde kiosker 
har i større grad satset på salg av regimetro aviser og helt andre varer (U.S. 
Department of State 2013).  

De aller fleste trykkerier er kontrollert av myndighetene. Opposisjonsavisene har en 
svak økonomi, noe som skyldes lave annonseinntekter, lave opplag og høye 
omkostninger. De regjeringsvennlige avisene har en uproporsjonalt stor del av 
annonsene, med tilhørende inntekter. Mange bedrifter tør simpelthen ikke annonsere 
i opposisjonspressen i redsel for represalier fra myndighetene. Regjeringen har 
nedlagt forbud mot at statlige bedrifter skal kunne kjøpe reklame i opposisjonsaviser. 
Flere aviser har måttet stenge etter ileggelse av kraftige bøter (Turan Information 
Agency, møte i Baku november 2009; Media Rights Institute, møte i Baku april 
2013).10 

Opposisjonelle røster og opposisjonspartiene har vanskelig for å slippe til på tv 
(Azerbaijan Democratic Party, møte i Baku november 2009).  

Internett regnes for å være relativt fritt, selv om myndighetspersoner gjentatte ganger 
har tatt til orde for større grad av statlig kontroll (IRFS 2013b, s. 39). Den tidligere 
politiske fangen, journalisten og menneskerettighetsaktivisten Eynullah Fatullayev11 
(møte i Baku april 2013) hevder at Internett er helt fritt i Aserbajdsjan. Men 
myndighetene overvåker blant andre bloggerne, slik at det ikke kan sies å råde full 
ytringsfrihet på det området (Utrikesministeriet 2012). I mars 2013 satt to 
journalister, Nijat Aliyev og Faramaz Novruzoglu, i varetekt for å ha kommet med 
kritiske kommentarer på Internett (IRFS 2013b, s. 38). 

9 Avisen ble stengt i oktober 2011, samtidig som redaktøren ble arrestert, etter at en domstol hadde bedt om at det 
skulle tas beslag i avisens eiendeler for å betale bøter etter tre dommer for ærekrenkning (HRW 2013a,). 
Nettavisen til Khural er fortsatt i drift (Freedom House 2012b). Poligon og Milli Yol er to andre aviser som er 
stengt (Media Rights Institute, møte i Baku april 2013). 
10 Turan Information Agency regnes for et pro-opposisjonsorgan. 
11 Eynullah Fatullayev satt fengslet i fire år for sin kritikk av aserbajdsjanske myndigheter. Dommen mot ham ble 
fordømt av en rekke internasjonale menneskerettighets- og journalistorganisasjoner, herunder Amnesty og 
Reporters Without Borders (RWB). Amnesty anså ham som en samvittighetsfange. Han ble benådet i mai 2011. 
Etter løslatelsen har Fatullayev skrevet en rekke regjeringsvennlige artikler. Amnesty International har brutt 
samarbeidet med ham som følge av at organisasjonen mener seg misbrukt av Fatullayev (Amnesty International 
2013). Flere kilder, blant dem IRFS (møte i Baku april 2013), hevder at Fatullayev nå jobber for myndighetene. 
Se mer utfyllende om Fatullayev senere, blant annet i del 3.4.3. 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 7 

                                                 



2. MEDIEFRIHET 

De fleste kilder synes å mene at mediefriheten har fått dårligere kår de senere årene. 
Det har vært et økt antall angrep på mediene og kritiske ytringer, noe som illustrerer 
statens vilje til å kontrollere samfunnet (International Crisis Group 2010, s. 14). 
Regimets systematiske undertrykking av de uavhengige mediene har ført til nærmest 
fravær av en offentlig debatt (Freedom House 2013, s. 91). 

Aserbajdsjan har kontinuerlig sunket på Reporters Without Borders (RWB) sin 
rangering av mediefriheten i ulike land. Landet er i 2011-2012 på 162. plass av 179 
land, der nr. 179 er minst fritt (Utrikesministeriet 2012). Men i 2013 var det en viss 
framgang, om enn marginal, til 156. plass (RWB 2013a).12 

Freedom House gir Aserbajdsjan 6,75 på en skala fra 1 til 7, der 1 er størst grad av 
uavhengighet for mediene. Kilden begrunner avgjørelsen med at myndighetene 
kontinuerlig slår ned på alle former for uavhengig rapportering og med den røffe 
behandlingen av kritiske journalister (Freedom House 2013, s. 91).13 

2.1 SENSUR OG SELVSENSUR 
Det var sensur i Aserbajdsjan fram til 1998. Alle artikler som skulle publiseres, ble 
gjennomgått av et statlig sensurorgan på forhånd. Det som ikke falt i smak hos 
myndighetene, ble tatt ut. Etter opphevelsen av sensurordningen var det en kort 
periode da man trodde man kunne skrive det man ville. Den gangen kunne man, i 
motsetning til i dag, relativt fritt kritisere systemet og regjeringen. Men snart kom det 
andre kontrollmekanismer i form av selvsensur og økonomiske tiltak (Turan 
Information Agency, møte i Baku november 2009). 

Landguiden (2013) hevder at til tross for problemer med fengslinger av og tiltaler 
mot journalister, var det en relativt livlig debatt og kritikk av myndighetene på mange 
områder den første tiden etter 1998. I dag derimot vil de aller fleste journalister 
praktisere selvsensur når de skriver om maktpersoner. Det gjelder ikke minst omtale 
av presidenten, hans gjøremål og familie. Myndighetene har lykkes i å erstatte sensur 
med selvsensur gjennom systematiske angrep og trakassering av kritiske journalister 
(International Crisis Group 2010, s. 14). Mange frykter søksmål om ærekrenkning og 
andre reaksjoner (Utrikesministeriet 2012).  

Journalister som blir utsatt for overgrep, kan ikke regne med en rettferdig behandling 
fra myndighetenes side, og den store graden av straffrihet har ført til at mange 
journalister praktiserer selvsensur for å være på den sikre siden (Article 19 2010, 
s. 10). Mange journalister er redde for å krysse grensen for det akseptable når de skal 
behandle temaer som korrupsjon og forretningsinteressene til presidenten og hans 
familie. Det er et klima av frykt i mediesamfunnet (IRFS 2013b, s. 12-13). 

12 I 2009 var landet på 146. plass, mens det lå på 113. plass i 2003. 
13 Karakteren 6,75 reflekterer en konsensus mellom Freedom House, dens rådgivere og forfatteren av kapitlet om 
Aserbajdsjan i Freedom Houses rapport Nations in Transit 2013 (Freedom House 2013, note på s. 89). 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 8 

                                                 



2.2 ÆREKRENKNING 
Aserbajdsjan har straffebestemmelser for ærekrenkning, de framgår av straffelovens 
§§ 147 og 148. Den som ærekrenker, kan straffes med bøter, samfunnsstraff (arbeid) 
eller inntil tre år i fengsel (Criminal Code 2000).14 

Flere kilder, blant andre Human Rights Watch (HRW), hevder at myndighetene 
bruker ærekrenkningsbestemmelsene for å true og straffe journalister som uttrykker 
kritiske meninger. Men også forretningsfolk og andre i sentrale posisjoner har 
anmeldt eller gått til søksmål mot journalister.  

Ifølge Europarådet økte antall rettssaker mot journalister på grunn av ærekrenkninger 
fram til 2007 (Hammarberg 2010, s. 5).15 I perioden fra november 2008 og ut 2009 
ble minst ni journalister dømt for brudd på §§ 147 og 148. Straffene varierte fra seks 
måneders betinget fengselsstraff til ett års ubetinget fengselsstraff, inkludert 
samfunnsstraff i form av arbeid (HRW 2010a). Det er bare journalister i 
opposisjonspressen som har blitt dømt for ærekrenkning (Abbasov 2009). I 2010 ble 
ingen dømt til fengselsstraff for ærekrenkning (Amnesty International 2011, s. 15).16 

Fra 2010 til slutten av 2012 minket antall søksmål angående ærekrenkninger til det 
halve. I 2011 ble det satt fram 24 søksmål etter sivile bestemmelser og åtte etter 
straffeloven (HRW 2012). I løpet av de første seks månedene av 2012 ble det satt 
fram 17 søksmål mot medier eller journalister, seks av dem etter straffelovens 
bestemmelser om straffbare handlinger, hovedsakelig mot opposisjonsaviser. 

I juni 2012 avgjorde retten at opposisjonsavisen Azadliq skulle betale Tagi 
Ahmadov, sjefen for Baku-metroen, 30 000 AZN (rundt 228 000 kroner). Søksmålet 
hadde sammenheng med en artikkel i Azadliq 8. april 2012 om økning i billettprisene 
på metroen. Et annet eksempel er fra mai 2012 da retten dømte Ramin Deko i 
Azadliq til å betale 3000 AZN (rundt 22 800 kroner) for å ha ærekrenket et 

14 § 147 dreier seg om ”libel” (ærekrenkning). 

Ifølge Turan (2013) defineres “libel” i § 147 slik: “[…] the spread of false information discrediting the honor and 
dignity of another person or damaging his reputation in a public statement, publicly performed media, or a mass 
demonstration on the information resources on the Internet.”  

§ 148 dreier seg om ”insult” (fornærmelse, krenkelse).  

Ifølge Turan (2013) defineres “insult” i § 148 som “[…] to humiliate the honor and dignity of another person in 
an indecent manner, in not only a public statement, but in a publicly performed work such as in the media or 
mass demonstration on the information resources on the Internet.” 

Strafferammene er (Turan Information Agency 2013):  

§ 147,1: bøter på 100-500 AZN, ”public works” opp til 240 timer, ”correctional work” opp til 1 år, fengsel opp 
til 6 måneder. (I juni 2013 tilsvarte 1 AZN (manat) kr 7,74.) 

§ 147,2: (i mer alvorlige tilfeller) ”correctional work” opp til 2 år, fengsel opp til 3 år. 

§ 148: bøter på 300-1000 AZN, ”public work” opp til 240 timer, ”correctional work” opp til 1 år, fengsel opp til 
6 måneder. 
15 Det var 14 i 2005, 29 i 2006 og 103 i 2007. 
16 Amnesty International (2011, s. 16) hevder at nedgangen i bruken av fengselsstraff kan ha sammenheng med 
økt bruk av selvsensur. Dessuten har myndighetene i stedet tatt i bruk andre bestemmelser som ikke direkte 
utfordrer ytringsfriheten, for å ramme journalister. 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 9 

                                                 



parlamentsmedlem.17 Avisen gjenga kritiske kommentarer fra lokalbefolkningen om 
parlamentsmedlemmet (HRW 2012). Avisene Azadliq, Yeni Musavat og Khural er 
de som oftest blir utsatt for søksmål på grunn av ærekrenkning. Ofte er det 
medlemmer av parlamentet og andre offentlige personer som står bak søksmålet 
(IRFS 2013b, s. 19). 

Flere organisasjoner, blant dem Europarådet, OSSE og Human Rights Watch, har 
anmodet Aserbajdsjan om å ta bort bestemmelsene om at noen kan straffes med 
fengsel for ord og meninger (HRW 2013b). Men myndighetene har forsvart loven 
med at ytringsfrihet ikke innebærer noen rett til å krenke andre, og at en rekke land, 
også europeiske, har straffebestemmelser for ærekrenkning. Straffeforfølgning av 
journalister har blitt unntaket heller enn regelen de senere år, ifølge myndighetene. 
Myndighetene framhever at antall saker mot journalister for ærekrenkning har sunket 
de senere årene. I 2009 var det 32 saker, mens det var 103 i 2007. Videre hevder 
myndighetene at de fleste av de 32 sakene i 2009 ble avvist av retten. De som mente 
seg ærekrenket i 2009, krevde til sammen tre millioner AZN (nesten 23 millioner 
kroner) for den skade de var blitt påført. Retten ila til sammen 20 000 AZN (drøyt 
156 000 kroner) i oppreisning (Hammarberg 2010, s. 22-23). I 2012 ble det reist 
søksmål på til sammen 6,3 millioner USD, men domstolene nøyde seg med å ilegge 
til sammen 200 000 USD (U.S. Department of State 2013). Yeni Musavat ble dømt 
til å betale 55 600 AZN (rundt 430 000 kroner) i oppreisning i 2012, etter at det 
totale søksmålet var 2 950 000 AZN, eller knapt 23 millioner kroner (IRFS 2013b, 
s. 21).  

I 2011 godkjente president Aliyev likevel en plan om å avkriminalisere 
ærekrenkning. Og i 2012 henvendte Aserbajdsjan seg til Europarådets Venezia-
kommisjon for å få bistand til å utforme nye bestemmelser. 14. mai 2013 gikk likevel 
Aserbajdsjan nær sagt motsatt vei. Da vedtok parlamentet en lovendring eller 
presisering i form av et tillegg om at bestemmelsene om ærekrenkning også gjelder 
innhold publisert på internett.18 Human Rights Watch (2013b) hevder at parlamentet 
i april samme år endret strafferammen for arbeid (”correctional labor”) som straff for 
ærekrenkning, opp til 480 timer. Contact.az (2013c) på sin side hevder at 
maksimumsstraffen for de som blir ilagt ”correctional labor” som straff, fremdeles er 
240 timer.19 

2.3 UTENLANDSKE MEDIER OG FM-BÅNDET 
I januar 2009 trådte en ny lov i kraft som gjorde det forbudt for utenlandske selskaper 
å sende på FM-båndet i Aserbajdsjan. Det berørte BBC, Radio Free Europe/Radio 

17 Ramin Deko ble for øvrig bortført og utsatt for det kilden omtaler som psykisk tortur våren 2011. Senere ble 
han angrepet og banket opp for å ha snakket om det til pressen (Freedom House 2012a). Han ble satt fri etter seks 
timer (Amnesty International 2011, s. 33). 
18 Den opprinnelige lovbestemmelsen inneholdt ingen presisering av type massemedium. Loven henviste bare til 
publisering i massemedier. Men loven om massemedier fra 2001 definerer massemedier som å inkludere 
Internett. Minst én journalist har de siste seks årene blitt dømt for ærekrenkninger på Internett (HRW 2013b). 
Lovendringen innebærer sånn sett ikke nødvendigvis en skjerping, men kritikerne frykter at presieringen vil 
komme til å føre til en skjerpet tolkning og anvendelse av bestemmelsen. For øvrig ble den norske straffeloven, 
med umiddelbar virkning, endret 24. mai 2013 slik at ærekrenkninger på nettet ble gjort straffbare (Hanssen 
2013). 
19 Landinfo har ikke fått verifisert HRWs opplysninger om økning i strafferammen. 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 10 

                                                 



Liberty (Radio Azadliq), Voice of America og Europa Plus (Hammarberg 2010, 
s. 10). De tre første internasjonale stasjonene kan nå bare høres via kabelnett, 
internett, kortbølgen eller satellitt. Radio Free Europe/Radio Liberty mistet dermed 
90 prosent av lytterne (Grono 2010, s. 94).  

Lovendringen ble kritisert av mange presseorganisasjoner, Europarådet og andre 
organisasjoner. Myndighetene forsvarte lovendringen, og hevdet blant annet at 
sending av utenlandske stasjoner på det lokale nettet ville være i strid med 
internasjonal standard og praksis. Ingen av Europarådets medlemsland tillater 
utenlandske radiostasjoner å sende på det lokale FM-nettet, ifølge myndighetene. Når 
det gjelder Europa Plus, så hevder myndighetene at den spesielle lisensen de hadde 
ble fratatt dem etter brudd på loven om kringkasting (Hammarberg 2010, s. 27-28). 

2.4 TILLATELSE TIL FOTOGRAFERING M.M. 
Etter en folkeavstemning i mars 2009 ble grunnloven endret slik at det ble forbudt å 
filme, fotografere og gjøre lydopptak av personer uten forutgående tillatelse20 
(International Crisis Group 2010, s. 16). Venezia-kommisjonen var blant dem som 
kritiserte endringen (Hammarberg 2010).21 Den hevdet at endringen kunne skape et 
problem, fordi bestemmelsen ikke inneholder noen unntak for offentlige møter eller 
møter med offentlig interesse. Journalister og fotografer kunne dermed bli hindret i 
sitt arbeid på grunn av kravet om samtykke. Venezia-kommisjonen hevdet videre at 
særlig journalister fra digitale medier kunne risikere å bli utestengt fra å dekke møter 
av offentlig interesse. Dersom en journalist gjør opptak av en situasjon der en 
offisiell person framstår som korrupt, kan en risikere at det er journalisten som blir 
straffet og ikke den korrupte personen (Hammarberg 2010, s. 9-10). Myndighetene 
benektet at bestemmelsen gjelder alminnelig journalistisk virksomhet, og mente den 
bare er ment for å beskytte privatlivets fred (International Crisis Group 2010, s. 16). 
International Crisis Group (2010, s. 16) stilte seg imidlertid tvilende til en slik 
forsikring. Lederen av New Generation Journalists’ Union, Arif Aliyev, hevdet at 
loven viser at det ikke er gjort noen unntak for journalister; loven er absolutt. Og det 
til tross for at myndighetene i forbindelse med folkeavstemningen lovte at det skulle 
gjøres unntak i noen tilfeller (Kazimov 2010). Ifølge Reporters Without Borders 
(2010) blir lovbestemmelsen brukt til å legge hindringer i veien for medienes arbeid 
og det til tross for at myndighetene hadde lovet å ikke bruke loven mot journalister. I 
enkelte tilfeller har journalister blitt nektet å filme sivile politifolk mens de oppløser 
ulovlige demonstrasjoner (International Crisis Group 2010, s. 16). 

2.5 PÅBUD OM INNSENDING AV PUBLISERT MATERIALE 
I mars 2009 ble loven om massemedier endret slik at alt som blir publisert skal 
sendes inn til et spesielt regjeringsorgan innen ti dager. Dersom utgiver forsømmer 
seg mot denne bestemmelsen, kan myndighetene be domstolene avgjøre at utgiver 

20 Endringen i grunnloven kom 18. mars 2009 i form av en tilleggssetning til paragraf 32. Den lyder “No one 
shall be followed, filmed, photographed, recorded, or subjected to any other similar actions without his or her 
knowledge or despite his or her disapproval, except when such actions are prescribed by law” (som sitert i 
Hammarberg 2010, s. 9). I februar 2010 ble loven om massemedier og loven om innhenting av informasjon 
endret tilsvarende. 
21 Venezia-kommisjonen er et rådgivende organ for Europarådet. 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 11 

                                                 



ikke får publisere noe på to måneder (HRW 2010a). Lovendringen kan føre til 
ytterligere vilkårlig maktutøvelse, samtidig som endringen medførte en 
straffeskjerping for brudd på denne type bestemmelser (International Crisis Group 
2010, s. 16). 

2.6 FORBUD MOT BRUK AV LEILIGHETER TIL NÆRINGSVIRKSOMHET 
Opposisjonsaviser har ofte dårlig økonomi. Samtidig er husleia som regel høy for 
næringslokaler. Derfor har flere av disse avisene hatt sine lokaler i leiligheter 
beregnet på å bo i. Men i oktober 2009 trådte en ny bestemmelse i kraft som satte 
forbud mot slik bruk av leiligheter uten forhåndsgodkjenning. En slik 
godkjenningsordning kan føre til en vilkårlig håndheving av loven (International 
Crisis Group 2010, s. 16). 

2.7 ANDRE SKJERPELSER AV LOVVERKET 
Også andre endringer i loven om massemedier våren 2009 kan sees som en forverring 
av mediefriheten. Dersom en utlending eller en person uten høyere utdanning blir 
ansatt som redaktør, kan publikasjonen bli suspendert eller nedlagt. Samme straff er 
det for å misbruke ytringsfriheten eller sine rettigheter som journalist to ganger i 
løpet av et år. Også den som distribuerer informasjon som kan skade statens 
sikkerhet eller den offentlige ro og orden, kan risikere at publikasjonen blir 
suspendert eller nedlagt (Grono 2010, s. 95). 

2.8 SVARTELISTE 
Det finnes en såkalt svarteliste for aviser, og høsten 2012 sto 89 aviser på lista 
(Modern.az 2012).22 Aviser som har brutt etiske retningslinjer, for eksempel drevet 
med pengeutpressing, kan føres opp på lista. Det er Presserådet, en formelt sett 
offentlig, uavhengig institusjon for pressen selv, som fører lista.23 Presserådet hevder 
at hensikten med lista er å gjøre folk oppmerksomme på aviser som ikke er til å stole 
på.  

Europarådet gir uttrykk for forståelse for tiltak som kan bidra til å profesjonalisere 
pressen, men mener at en slik liste ikke er veien å gå. Samtidig stiller Europarådet 
seg kritisk til at Presserådet skal være det eneste organet som har myndighet til å 
inkludere og ekskludere aviser fra lista. Mange aviser har protestert mot å bli plassert 
på lista, og Europarådet mener det er stor mulighet for partisk behandling av aviser 
(Hammarberg 2010, s. 10). Myndighetene på sin side hevder at Presserådet bidrar til 
å løse konflikter mellom leserne, offentlige personer og avisene. Mange saker mot 
pressen unngår dermed å havne i retten (Hammarberg 2010, s. 26). 

Nota og Tezedlar er to opposisjonsaviser som havnet på svartelista. I praksis får 
svartelistete aviser store problemer med trykking, tilgang til informasjon, finansiering 
med mer. Myndighetene iverksetter en rekke restriksjoner mot disse avisene (HRW 
2010b, s. 52).  

22 En udatert liste på Presserådets nettsted viser 103 medier (Presserådet u.å.). 
23 I praksis er Presserådet sterkt influert og kontrollert av myndighetene (HRW 2010, s. 51). 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 12 

                                                 



Turan Information Agency (møte i Baku april 2013) hevder at 90 prosent av avisene 
på svartelista har drevet pengeutpressing og annen uærlig virksomhet. Det skjer ved 
at journalister oppsøker personer de vet er korrupte, og krever penger av dem for ikke 
å skrive om det i sine aviser. Det skal ifølge dem bare være noen få aviser på 
svartelista som ikke har drevet uredelig, blant dem Khural og Daily News. 

2.9 MEDIENES TILGANG TIL INFORMASJON 
En egen lov24 skal regulere medienes tilgang til informasjon fra myndighetene. 
Loven, som kom i desember 2005, ble sett på som et viktig tiltak for å etablere et mer 
åpent samfunn. Men som med flere andre lover er det ofte et stort sprik mellom teori 
og praksis i Aserbajdsjan. Flere organisasjoner har kritisert myndighetene for ikke å 
ha gjennomført loven i praksis. Det offentlige mangler mekanismer for å følge opp 
henvendelser, tidsfrister blir ikke overholdt og det bes stadig om nye opplysninger før 
det svares. Det ser ut til å råde en slags hemmelighetskultur i det offentlige, og det 
finnes ingen sanksjonsmidler overfor myndighetspersoner som nekter å følge loven 
(Article 19 2009a). Freedom House (2012b) hevder at myndigheter på alle nivå 
systematisk nekter å svare på forespørsler om innsyn. 

3. MYNDIGHETENES REAKSJONER PÅ REGIMEKRITISK 
JOURNALISTIKK 

3.1 HVOR GÅR GRENSEN FOR DET TILLATTE? 
Selv om det er begrenset, så forekommer det stadig kritiske uttalelser og artikler i 
mediene, særlig på Internett,25 og følsomme temaer som korrupsjon blir diskutert. 
Det sentrale spørsmålet blir da: Hva godtar myndighetene av kritiske uttalelser og 
artikler, og når reageres det? Med andre ord, er det mulig å identifisere en slags 
grense for akseptert kritikk? I hvilke situasjoner reageres det og når reageres det 
ikke? Eller er det kanskje slik at myndighetene reagerer relativt vilkårlig, at 
myndighetene slår til nå og da til skrekk og advarsel, slik at ingen skal føle seg 
trygge? 

Under Landinfos reise i Aserbajdsjan i november 2009, syntes en rekke kilder å være 
enige om ett forhold: En grense for hva man kan si eller skrive går ved det å kritisere 
presidenten personlig, hans familie, forretninger og lignende. Landinfo fikk det 
samme inntrykket under en reise i april 2013. Et annet tema som på begge reisene 
ofte ble nevnt som et til tider følsomt anliggende, var korrupsjon. 

Det kan være vanskelig å vite med sikkerhet hva myndighetene reagerer på. Mange 
journalister blir dømt for forhold som ikke har noe med journalistikk å gjøre, i saker 
som kan være fabrikkerte. Også ved uformelle sanksjoner som overfall og 

24 The Law on the Right to Obtain Information in Azerbaijan. 
25 Særlig unge mennesker er aktive på nettet. Ofte kritiserer de myndighetene åpenlyst og uten frykt (Art for 
Democracy, møte i Baku april 2013). På Facebook skriver mange veldig kritisk om myndighetene, noe som 
tidligere var forbundet med stor fare (Media Rights Institute, møte i Baku april 2013). 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 13 

                                                 



kidnappinger kan det være vanskelig å vite med sikkerhet hva årsaken er, selv om det 
er nærliggende å kople reaksjonen til for eksempel en konkret artikkel.  

Myndighetene kan tillate kritikk dersom den ikke oppfattes som en trussel. Alma er 
en liten avis som tilhører ungdomsorganisasjonen Dalga. Opplaget er svært lite, og 
myndighetene ser ikke ut til å bry seg særlig med innholdet. Men etter hvert som 
Dalga også begynte å publisere stoff på nettet, fikk myndighetene økt interesse for 
aktiviteten (Dalga, møte i Baku november 2009). 

Grensen for det akseptable ser ut til å variere blant annet etter hvor stabil situasjonen 
i landet er. I forbindelse med valg kan det være at myndighetene har lavere toleranse 
for kritiske artikler. Situasjonen har da ofte blitt urolig med demonstrasjoner etter 
påstander om valgfusk.  

Generelt sett er det myndighetene som til enhver tid definerer grensene for det 
akseptable. Men også enkeltpersoner, for eksempel mektige forretningsfolk, kan 
reagere med for eksempel anmeldelse for ærekrenkning. Og deres toleransegrense er 
nok avhengig av hvor truende de oppfatter artikkelen eller uttalelsene. 

3.1.1 Korrupsjon 

Korrupsjon er et tema som har ført til flere reaksjoner fra mektige personer. Det kan 
være farlig å kritisere en person for korrupsjon, særlig hvis vedkommende befinner 
seg høyt oppe i systemet (menneskerettighetsorganisasjoner i en region, møte 
november 2009).26 Dersom en journalist utfordrer en mektig person, vil det temmelig 
sikkert komme en eller annen reaksjon (Peace and Democracy Institute, møte i Baku 
november 2009).  

Alle reaksjoner fra myndighetshold på påstander om korrupsjon, kommer fra 
presidenten. Ifølge journalisten Khadija Ismayilova bryr han seg i denne 
sammenheng bare om to personer i regjeringen, transportministeren og krise-
situasjonsministeren. Disse er nemlig hans samarbeidspartnere, så det å kritisere dem, 
er forbundet med fare. Å skrive kritisk om for eksempel landbruksministeren og 
korrupsjon, er ufarlig (møte i Baku april 2013).  

Det at noen skriver at myndighetspersoner beriker seg eller stjeler fra felleskassa, kan 
få myndighetene til å reagere. At det skrives at lønninger og pensjoner er for lave, er 
også noe myndighetene misliker (Azadliq, møte i Baku april 2013). 

3.1.2 Presidenten og hans familie 

Journalist Khadija Ismayilova har tidligere skrevet om presidentfamiliens involvering 
i uregistrerte offshoreselskap i Panama i 2011, og mener selv at hun med det krysset 
en grense for hva myndighetene tolererer av kritisk journalistikk. Det eneste temaet 
hun ikke tør å skrive om, er den store narkotikasmuglingen som foregår gjennom 
Aserbajdsjan. Hun frykter reaksjoner fra både smuglerne og myndighetene (møte i 
Baku april 2013).  

26 Kildene ønsker ikke å stå fram offentlig. 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 14 

                                                 



Turan Information Agency (møte i Baku april 2013) hevder at man kan kritisere ulike 
regjeringsmedlemmer,27 men ikke presidentens familie. Presidenten kan selv være 
interessert i at bestemte regjeringsmedlemmer kritiseres, særlig når det er stridigheter 
eller samarbeidsproblemer internt i maktapparatet  

Det er risikabelt å kritisere presidentens kone og døtre.28 I Kaukasia er det generelt 
alvorlig å ydmyke en manns kone (IRFS, møte i Baku april 2013). Presidenten har 
personlige interesser i olje- og gassindustrien. Det kan derfor være problematisk å 
skrive om slik virksomhet, selv om flere journalister gjør det (IRFS, møte i Baku 
april 2013). 

Det er sensitivt å skrive om korrupsjon i Heydar Aliyev Foundation, stiftelsen som 
ledes av presidentens kone. Hvor pengene til stiftelsen kommer fra, er vanskelig å 
vite, bortsett fra at de mest sannsynlig stammer fra uærlig virksomhet i regi av 
myndighetene, ifølge Art for Democracy (møte i Baku april 2013). Det er nesten bare 
Azadliq som tør å skrive om slike saker.  

Noen kilder, blant dem Institute for Peace and Democracy (møte i Baku april 2013), 
mener det generelt kan være vanskelig å peke på temaer som er mer sensitive enn 
andre, men at familien til presidenten likevel peker seg ut som særlig sensitivt. 

Ifølge Media Rights Institute (møte i Baku april 2013) er kritikk av presidenten og 
hans familie det mest sensitive temaet. For noen år siden turde ingen skrive den form 
for kritikk. Nå er det flere som skriver kritisk om presidenten og hans familie. Kilden 
mener at det skyldes at et politisk opprør er på gang, noe som igjen skyldes de store 
økonomiske forskjellene i landet. 

Center for National and International Studies (møte i Baku april 2013) hevder at det å 
skrive kritisk om presidentens familie, er det største tabuet, mens regimet reagerer 
mindre på kritikk av regjeringsmedlemmer. Azadliq er den eneste avisen som 
ignorerer tabuet om å kritisere presidenten.  

Det som er sensitivt nå, er personlige fornærmelser av presidenten og hans nærmeste. 
Eynullah Fatullayev (møte i Baku april 2013) hevder at de som fornærmer 
presidentens kone, blir drept.29 Men ellers kan man åpent kritisere myndighetene, 
ifølge samme kilde.  

Eynullah Fatullayev (møte i Baku april 2013) hevder for øvrig at det finnes en rekke 
satiriske bilder og karikaturer av nåværende og tidligere president på Facebook. I 
motsetning til tidligere hevder han at det ikke skjer noe med dem som legger ut slike 
bilder og tegninger, og viser blant annet til Facebook-gruppa Khilas som har 100 000 
medlemmer. Ifølge IRFS er det flere som publiserer satiriske bilder og karikaturer av 
presidentene nå enn det var da Milli og Hadjizade la ut sin satiriske eselvideo i 
2009.30 Etter Milli og Hadjizades arrest var det stille i media, men etter hvert dukket 

27 Kilden differensierer ikke mellom ulike regjeringsmedlemmer. 
28 Presidentens døtre har eiendommer og selskaper i både inn- og utlandet som det har blitt satt spørsmålstegn 
ved. 
29 Landinfo har ikke kjennskap til at noen andre kilder mener det samme som Fatullayev. 
30 Emin Milli og Adnan Hajizada publiserte i 2009 en video der et esel spilte en sentral rolle. Videoen ble 
oppfattet som kritikk av presidenten.  

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 15 

                                                 



det opp langt flere såkalte Millier, og myndighetene klarer ikke å følge med på alle 
disse. Likevel mente IRFS at en av årsakene til at flere medlemmer av den kritiske 
ungdomsorganisasjonen NIDA31 ble arrestert, trolig var at de administrerer en 
satirisk Facebook-side oppkalt etter den tidligere presidenten Heydar Aliyev. To av 
de til sammen syv arresterte aktivistene administrerer denne nettsiden. Siden 
inneholder karikaturer, satire og kritikk av myndighetene og er ifølge IRFS den mest 
satiriske nettsiden.32  

3.2 HVORFOR BLIR NOEN, OG IKKE ANDRE, STRAFFET? 
Mange grupper er kritiske til regimet. Det kan være journalister, forfattere, bloggere, 
menneskerettighetsaktivister, ungdomsdemonstranter, islamister og partipolitisk 
opposisjonelle. 

Sett fra myndighetenes side er det antakelig ikke avgjørende fra hvilken gruppe de 
kritiske ytringene kommer fra. For reaksjonene kan bli de samme, med trakassering, 
overgrep, arrestasjoner, fengslinger, m.m. Det viktige for myndighetene, slik 
Landinfo ser forholdene, er nok hvordan de vurderer trusselen som kritikken utgjør. 
Kritiske personer som er dyktige til å formidle, organisere, engasjere, distribuere, 
m.m. oppfattes antakelig som en større trussel enn tilfeldige journalister som kan ha 
skrevet en kritisk artikkel eller to.  

Mange personer kan ha flere roller. En journalist kan for eksempel også være en 
blogger og/eller en menneskerettighetsaktivist. En islamist kan være redaktør av et 
nettsted. Kanskje er det da summen av en persons aktiviteter som vekker 
myndighetenes interesse, heller enn at vedkommende er journalist. 

Noen journalister er aktive i den politiske opposisjonen. 9. mai 2013 oppsto det 
protester i gatene i byen Khudat. Foranledningen var en relativt liten og uskyldig 
bilkollisjon mellom en myndighetsperson fra grensestyrkene og en lokalperson. 
Demonstrantene hevdet blant annet at korrupte myndighetspersoner til stadighet 
slipper unna uten å bli stilt til ansvar for sine handlinger. Innenriksdepartementet 
hevdet at det var den lokale politiske opposisjonen som sto bak protestene. 10. mai 
ble så fire personer ilagt 10 dagers administrativ straff for å ha organisert protestene, 
blant dem lederen av det lokale Musavat, Heybat Amrah, som også arbeider som 
journalist. Musavat hevdet at Amrah ikke engang hadde vært i nærheten av 
demonstrasjonen. Som journalist hadde Amrah fått informasjon om demonstrasjonen, 
og hadde publisert informasjonen på sin Facebook-side. Det var den reelle grunnen 
til at Amrah ble ilagt straff, hevdet Musavat (Ahmedbeyli 2013). På den annen side 
nærmer det seg presidentvalg i Aserbajdsjan. Det kan da være at myndighetene slår 
hardere til mot den politiske opposisjonen enn den ellers ville ha gjort. 

Minst ni journalister ble arrestert33 26. januar 2013 for å ha deltatt i en 
gatedemonstrasjon, blant dem Khadija Ismayilova, som fikk en bot på ca. 3000 

31 NIDA betyr ”utropstegn”. 
32 Arrestasjoner av flere medlemmer av NIDA knyttes, ifølge en rekke kilder, også til at organisasjonen arrangerte 
demonstrasjoner i Baku våren 2013. Flere av de arresterte er anklaget for narkotika- og våpenbesittelse. 
33 De aller fleste ble sluppet ut etter kort tid. 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 16 

                                                 



kroner (RWB 2013f).34 To andre som også ble arrestert samme dag, Malahat 
Nasibova og Ilgar Nasibov fra Nakhchivan, ble omtalt som både journalister og 
menneskerettighetsaktiviser (RWB 2013c).  

Hvilke journalister er det så som opplever alvorlige reaksjoner? Turan Information 
Agency (møte i Baku april 2013) nevner fire forhold: 

- En journalist involverer seg i et skittent spill, og mottar penger for å skrive 
negativt om en tredjeperson. Han kan da risikere å bli overfalt og banket opp. 

- En journalist driver grave-journalistikk, noe det for øvrig ikke er mye av i 
Aserbajdsjan. En slik journalist kan risikere å bli utsatt for press, som for 
eksempel Khadija Ismayilova.35  

- En journalist fornærmer presidenten og hans familie. Kilden nevner som 
tenkte eksempler påstander at kona til presidenten skal ha hatt en affære med 
presidenten i Hviterussland, eller at president Aliyev skal ha drevet med 
gambling. Det er særlig alvorlig å kritisere kona til presidenten. 

- En journalist kritiserer en høyerestående embetsmann, og denne slår tilbake. 
Reaksjonen kan for eksempel skje i form av overfall, selv om det ikke skjer så 
ofte. 

3.3 UFORMELLE, IKKE-RETTSLIGE STRAFFEREAKSJONER 
Myndighetene bruker en rekke virkemidler for å kontrollere den kritiske pressen. Det 
kan dreie seg om alt fra muntlige advarsler til, i verste tilfelle, drap, som mordet på 
Elmar Huseynov (Article 19 2009b).36 IRFS (2012, s. 13) hevder at myndighetenes 
metoder eller taktikk for å stilne kritiske røster inkluderer svertekampanjer, trusler, 
offentlig ydmykelse, tortur og arrestasjoner på tvilsomt grunnlag.  

Trakassering av brysomme journalister er ikke uvanlig. Noen mottar truende, 
anonyme telefonoppringninger. Andre blir utsatt for regelrette fysiske overgrep. I 
2008 gjaldt det seks journalister. Det var i disse tilfellene ikke særlig høytstående 

34 Ismayilova nektet å betale boten, og ble derfor 11. juni 2013 dømt til 220 timers samfunnsarbeid (RFE/RL 
2013). 
35 Se mer om Ismayilovas sak i del 3.3.1 nedenfor. 
36 Elmar Huseynov ble skutt og drept utenfor sitt hjem i Baku 2. mars 2005. Han hadde siden 1996 gitt ut 
tidsskriftet Monitor. Huseynov var en uredd og kritisk journalist, og ble stadig mer populær blant mange lesere. 
Etter hvert fikk han store problemer, med mange tiltaler og inndragning av tidsskriftet to ganger. Han satt også et 
halvt år i fengsel. Landguiden (2013) hevder at drapet syntes å være et bestillingsmord. Opposisjonen hevder at 
presidenten selv og hans regime var innblandet i mordet. President Aliyev fordømte mordet, men var tydeligvis 
urolig for reaksjonene etter mordet. Derfor beordret han regjeringsapparatet til ikke å gripe inn med rettslige skritt 
overfor mediene så lenge etterforskningen pågikk. 

Flere ikke-statlige organisasjoner har hevdet at myndighetene har gjort for lite for å oppklare mordet. 
Organisasjonen Article 19 er blant dem som har kritisert regjeringen og hevder at det har sammenheng med det 
generelle klimaet for straffrihet overfor de som har forbrutt seg mot journalister (Article 19 2009b). Den dag i dag 
er ingen blitt pågrepet og dømt. Aserbajdsjanske myndigheter svarer at etterforskningen viste at to georgiske 
statsborgere som gjemmer seg i Georgia, er involvert i mordet. Til tross for flere utleveringsbegjæringer og 
etterlysning gjennom Interpol, har Georgia nektet å gå med på utlevering (Hammarberg 2010, s. 24). 

Det finnes ytterligere ett eksempel på en drapssak som kan være relevant for denne diskusjonen. Det vi sikter til 
her er drapet på journalisten Rafig Tagi, som ble drept under noe uklare omstendigheter i november 2011. Se 
fotnote på s. 19 for mer informasjon om denne saken. 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 17 

                                                 



personer som var blitt kritisert, men mer folk i mellomsjiktet (Turan Information 
Agency, møte i Baku november 2009). I juli 2010 ble for eksempel to journalister 
overfalt av ukjente gjerningsmenn. Journalistene forsøkte å ta bilde av en luksusvilla 
som angivelig skulle være eid av transportministeren. Gjerningsmennene truet med at 
de skulle overvåke journalistene de neste seks månedene (RFE/RL 2010c).  

Et eksempel fra 2012 gjelder journalisten Idrak Abbasov. Han fikk alvorlige skader 
etter å ha blitt banket opp av sikkerhetsstyrkene til det statlige oljeselskapet. Abbasov 
hadde forsøkt å filme tvangsriving av hus som skulle gi plass til oljevirksomhet (U.S. 
Departement of State 2013).37 Seymur Hezi er leder for politisk seksjon i 
opposisjonsavisen Azadliq. Han har blitt truet, kidnappet og banket opp etter en serie 
artikler om president Aliyev og lederen for presidentadministrasjonen, Ramiz 
Mehdiyev. Hezi er sikker på at han blir overvåket og fotfulgt, og at det er 
myndighetene som står bak (Sultanova 2013). 

Reaksjoner kan komme i form av mer praktisk, økonomisk og administrativ art. 
Aviser kan bli nektet trykking, eller prisen på trykking eller papir settes urimelig 
høyt. Noen får problemer med lokaler. Private radio- og tv-stasjoner som sender 
regimekritiske program, kan miste lisensen (Landguiden 2013). Noen blir nektet 
adgang til offentlige møter, eller blir ikke invitert til møter der myndighetene 
informerer (IRFS 2013b, s. 32). Andre journalister har blitt nektet adgang til lokalene 
til sin egen avis. Det gjaldt for eksempel journalistene i Azadliq, som 2. august 2010 
ble utestengt fordi avisen skyldte penger til et statlig eid publiseringshus (RFE/RL 
2010d). Regjeringen har nektet statlige bibliotek å abonnere på opposisjonsaviser 
(U.S. Departement of State 2013).  

Det viktigste for myndighetene synes å være å kvele eller begrense den kritiske 
journalistikken. Straff, i hvert fall fengselsstraff, som virkemiddel, er i seg selv ikke 
nødvendigvis det primære. Bruk av fengselsstraff vekker oppmerksomhet, og landet 
utsettes for kritikk. Myndighetene vil derfor i mange tilfeller først forsøke å overtale 
journalisten til å endre atferd, til å samarbeide eller til å skrive om ikke-
kontroversielle temaer. En journalist som har gått over streken, kan også bli tilbudt 
penger for å skrive annerledes. Hva som videre vil skje dersom journalisten ikke vil 
samarbeide, er avhengig av den enkeltes posisjon. Også redaktøren kan rammes, 
særlig dersom det er en slags linje i skriveriene. Dersom det er et enkeltstående 
tilfelle, er det først og fremst journalisten som rammes. Men selv i slike tilfeller kan 
redaktøren bli utspurt av myndighetene om hvorfor han tillot artikkelen. Reaksjonene 
vil også kunne avhenge av hvorfor journalisten har skrevet en kritisk artikkel. Noen 
journalister gjør det av politiske grunner, mens andre gjør det på grunn av penger. 
For øvrig er det ikke bare myndighetene som reagerer på kritiske artikler. Også 
private, for eksempel forretningsfolk, kan reagere på artikler som er kritiske til dem. 
Ofte får de innleide bøller til å “ta seg av saken” (Turan Information Agency, møte i 
Baku november 2009). 

Noen opposisjonsmedier har blitt mindre kritiske etter å ha fått tilskudd fra staten. 
Noen journalister har blitt nærmest tause etter å ha mottatt gaver, for eksempel i form 
av en leilighet (IRFS 2013b, s. 32).  

37 Khadija Ismayilova (møte i Baku april 2013) mener at det generelt ikke er farlig å skrive om oljeselskapene og 
deres virksomhet. 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 18 

                                                 



Flere medier har endret profil etter press. Den landsdekkende tv-kanalen ANS var 
tidligere kjent for å være relativt objektiv og uavhengig. Men etter å ha blitt stengt i 
fem måneder fra november 2006, og deretter fått problemer med sendelisensen, tonet 
kanalen ned sin kritikk av myndighetene (Utrikesdepartementet 2008, s. 4). 

Enkelte journalister har blitt kidnappet. Det gjaldt for eksempel Bahaddin Haziyev 
som i mai 2006 ble bortført, banket opp og siden forlatt etter å ha skrevet kritisk om 
sikkerhetsstyrker. Han sluttet deretter å skrive kritiske artikler. Andre har valgt å 
forlate landet etter å ha blitt truet. Blant disse er Fikret Huseynli og Agil Khalil fra 
opposisjonsavisen Azadliq (International Crisis Group 2010, s. 14), (IRFS 2012, 
s. 17).  

Noen kilder hevder at det har blitt flere fysiske angrep på journalister de senere årene 
(International Crisis Group 2010, s. 14). Andre kilder trekker fram 2005-2006 som en 
periode med særlig mye trakassering av journalister. Enkelte kilder uttrykker at 
drapet på Elmar Huseynov i 2005 var kulminasjonen på en voldskampanje mot 
regimekritiske journalister. Etter en kort tøværsperiode hardnet imidlertid klimaet til 
igjen, og det ble igjen flere fysiske angrep på journalister - inkludert overfall og 
kidnapping (Popular Front, møte i Baku november 2009). Felles for mange 
uavhengige kilder er at de hevder at ikke en eneste av disse sakene er blitt oppklart. 
Myndighetene blir kritisert for å gjøre for lite i etterforskningen av sakene 
(International Crisis Group 2010, s. 14). I forbindelse med Eurovision Song Contest i 
Baku i 2012 var det en viss tøværsperiode. Men ikke lenge etter var trykket på 
opposisjonelle medier igjen stort (Landguiden 2013). I oktober 2013 er det 
presidentvalg, noe som kan føre til et ytterligere trykk.  

Det finnes flere rapporter om at journalister har blitt bortført og mishandlet eller 
utsatt for trusler og trakasseringer, uten at de skyldige blir identifisert. Ofrene blir 
ofte advart mot å fortsette å skrive kritisk om regimet. Den aseriske organisasjonen 
Institute for Reporters’ Freedom and Safety (IRFS) rapporterte om et 50-talls tilfeller 
i 2011 (Utrikesministeriet 2012). Ett eksempel er en journalist i Azadliq, Seymur 
Haziyev, som 26. mars 2011 ble bortført og mishandlet av maskerte menn. 
Gjerningsmennene ba Haziyev være ”smart og leve et rolig liv som andre, ellers ville 
det få tragiske konsekvenser”. Haziyev ble satt fri etter noen timer. Haziyev har for 
øvrig blitt truet og banket opp flere ganger i de senere årene. Han mener selv det har 
sammenheng med hans aktivitet som opposisjonsaktivist og som spaltist i Azadliq. I 
mai 2010 ble han arrestert for deltakelse i et opposisjonsmøte (Amnesty International 
2011, s. 33). 

I 2011 ble det rapportert om 90 tilfeller av verbale eller fysiske angrep på 
journalister, i 2012 var tallet 71 (U.S. Department of State 2013). 

Ifølge IRFS har det ikke vært noen rettferdig rettergang i noen av de 87 tilfellene av 
voldelige angrep på journalister siden 2009 (RWB 2013h).  

Siden mordet på redaktør Elmar Huseynov i 2005 har det vært mer enn 200 voldelige 
angrep på journalister, inkludert mordet på journalisten og forfatteren Rafig Tagi38 i 

38 Tagi ble angrepet og stukket ned på åpen gate ikke langt fra sitt hjem, av ukjente gjerningspersoner. Han døde 
fire dager senere på sykehuset, til tross for at han var på bedringens vei, under det flere medier betegnet som 
mistenkelige omstendigheter. I et intervju på sykehuset ga Tagi uttrykk for at han trodde overfallet hadde 
sammenheng med en artikkel han nylig hadde skrevet som var kritisk til det iranske styret. Allerede i 2007 hadde 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 19 

                                                 



november 2011. I de tre første månedene i 2013 var det 16 rapporterte tilfeller av 
voldelige angrep på journalister, 15 av dem mens journalisten var på jobb (IRFS 
2013b, s. 13). 

3.3.1 Svertekampanjer (med intime detaljer) 

I enkelte tilfeller driver myndighetene rene svertekampanjer. Det var tilfelle i 2008 da 
dette rammet den kritiske journalisten Agil Khalil. I stedet for å etterforske et overfall 
på Khalil i mars 2008, hevdet myndighetene at han var blitt angrepet av sin homofile 
kjæreste.39 I Aserbajdsjan kan homofili være stigmatiserende40 (International Crisis 
Group 2010, s. 15). 

Yafez Ekremoghlu arbeidet for Radio Liberty i Nakhchivan i 2010. Etter få måneder 
flyttet han til Baku og forsatte arbeidet der. Han mente seg presset av myndighetene 
etter blant annet å ha nektet å arbeide for dem. 4. april 2011 mottok han en e-post 
som viste en samtale med seksuelt innhold mellom en kvinne og Ekremoghlu på en 
Facebook-konto opprettet i hans navn. Samme dag mottok han en telefon som sa at 
dersom han ikke sluttet å dekke Nakhchivan, ville nettsamtalen bli offentliggjort 
sammen med manipulerte bilder av Ekremoghlu sammen med en kvinne. Truslene 
lød videre på at dersom han offenligjorde å ha mottatt e-posten og telefonen, ville 
familien bli drept (Sultanova 2013). 

Khadija Ismayilova er en av få uavhengige, undersøkende journalister i Aserbajdsjan. 
Hun arbeider for Radio Azadliq, som er en del av Radio Free Europe/Radio 
Liberty.41 Hun har skrevet flere kritiske artikler om presidenten og hans familie, og 
avslørt omfattende korrupsjon. 14. mars 2012 ble det publisert en ett minutt lang 
video på nettet som viste Ismayilova i en intim situasjon. Filmen ble tatt opp med 
skjult kamera på hennes soverom, og publisert slik at det skulle gi inntrykk av at det 
var et opposisjonsparti som sto bak. Én uke tidligere hadde Ismayilova mottatt et 
brev med intime bilder og trusler om at hun, ”horen”, måtte begynne å oppføre seg, 
ellers ville hun bli hengt ut til spott og spe. Et tilsvarende brev ble sendt til hennes 
kjæreste, slektninger og opposisjonsaviser. Ismayilova valgte imidlertid å ikke gi 
etter for presset, og heller offentliggjøre saken (Article 19 2012). 

Før parlamentsvalget i november 2010 ble redaktøren i Azadliq, Azer Ahmadov, 
filmet mens han hadde sex med en kvinne som ikke var hans kone. Filmen ble så 
sendt på den nasjonale tv-kanalen Lider. I 2011 ble journalistene Natig Adilov og 
Tural Jafarov i Azadliq filmet i hemmelighet på et hotellrom. Filmen med det 
seksuelle innholdet ble også vist på Lider (IRFS 2012, s. 26). 

en iransk religiøs leder utstedt en fatwa mot Tagi for en artikkel som var kritisk til islam. Tagi satt for øvrig over 
ett år i fengsel for den artikkelen, dømt for å ha oppfordret til religiøst hat (IRFS 2012, s. 17). 
39 Den angivelige homofile elskeren sto fram på en nasjonal tv-kanal og fortalte at han hadde angrepet Khalil på 
grunn av sjalusi. Khalil svarte at han ikke engang kjente denne personen (IRFS 2012, s. 17). 
40 I 2005 gikk det utover en opposisjonspolitiker, da regjeringsvennlige medier insinuerte at lederen for Popular 
Front, Ali Kerimli, var homofil (International Crisis Group 2010, s. 15). 
41 Khadija Ismayilova (møte i Baku april 2013) opplyser at hennes debattprogrammer på direkten er veldig 
populære med rundt 100 000 lyttere. 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 20 

                                                                                                                                          



3.4 FORMELLE STRAFFEREAKSJONER 
Journalister kan bli dømt til ulike former for straff, fra bøter, arbeidsstraff og betinget 
fengselsstraff til ubetinget fengselsstraff. 

Den formelle begrunnelsen for å dømme journalister har endret seg de senere årene. 
Tidligere var dommene som regel klart knyttet opp mot den journalistiske aktiviteten, 
som for eksempel ærekrenkende skriverier. De senere årene har det i stedet kommet 
et bredt spekter av anklager som ikke har noen direkte sammenheng med 
journalistikk, for eksempel hooliganisme, besittelse av narkotika, besittelse av våpen, 
oppfordring til hat, støtte til terrorisme, skatteunndragelse, utpressing og oppfordring 
til bred oppstand (IRFS 2013b, s. 23). 

3.4.1 Straff for ærekrenkning 

Anklager om ærekrenkninger brukes mindre nå enn tidligere. I sivile søksmål brukes 
det fremdeles, mens det i straffesaker brukes svært lite (Azadliq, møte i Baku april 
2013).  

Når det fremdeles brukes, er det som regel mot uærlige journalister som har drevet 
utpressing for selv å tjene penger. Ett eksempel er redaktøren av avisen Ideal som nå 
er fengslet. Ismayilova (møte i Baku april 2013) mener det er på sin plass at 
redaktøren er i fengsel, men at anklagen er feil.  

Det å straffe noen for ærekrenkning, vekker internasjonal oppmerksomhet. Anklager 
om narkotikabesittelse vekker ikke like mye oppmerksomhet, og det er dessuten 
vanskelig å bevise at det er snakk om falske anklager (IRFS, møte i Baku april 2013).  

Noen anmeldelser for ærekrenkning blir avvist av retten. For eksempel har onkelen 
til president Aliyev to ganger forgjeves anmeldt journalister i opposisjonspressen 
(RFE/RL 2010a). 

3.4.2 Bøter 

En stor bot kan lamme en avis. Ikke bare journalister, også redaktører og eiere kan bli 
ilagt bøter (Turan Information Agency, møte i Baku november 2009). 

Azadliq har vært særlig utsatt.42 Dens bankkonti har flere ganger blitt sperret, og 
avisen risikerer å bli nedlagt. Avisen fikk etter hvert en svært stor gjeld på grunn av 
en rekke dommer om erstatning, som førte til at avisen ikke klarte å betale sin gjeld 
til trykkeriet. Problemene ble ikke mindre av at Azadliqs distribusjonsnettverk, 
GASID43, fikk store økonomiske problemer, og ikke betalte sin gjeld til Azadliq44 
(RWB 2013c). Azadliq har for øvrig også vært utsatt for flere tilfeller av 
datakriminalitet (Landguiden 2013). 

42 Selv vanlige folk som kjøper Azadliq, kan risikere å bli trakassert av politiet (RWB 2012). På den annen side er 
det mange myndighetspersoner som kjøper Azadliq og Yeni Musavat i kiosker (Turan Information Agency, møte 
i Baku april 2013). 
43 GASID distribuerer også de uavhengige- eller opposisjons-avisene Ayna, Zerkalo og Yeni Musavat. 
44 Azadliq (møte i Baku april 2013) opplyser at GASID ikke hadde betalt et beløp på 41 000 euro for allerede 
solgte Azadliq-aviser. 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 21 

                                                 



Turan Information Agency (møte i Baku april 2013) mener imidlertid at situasjonen 
til Azadliq ikke er dårlig. De leier lokaler i Publishing House til en lav leie, og avisen 
mottar statlig støtte. Den går med overskudd.45 

En annen opposisjonsavis som har vært utsatt, er Khural. En rekke søksmål førte 
etter hvert til at avisens utstyr ble beslaglagt (RWB 2013e). 

3.4.3 Fengselsstraff 

En undersøkelse gjort av CPJ (Committee to Protect Journalists) per 1. desember 
2012 plasserer Aserbajdsjan på andreplass blant land i regionen med flest journalister 
i fengsel.46 På verdensbasis kommer Aserbajdsjan på sjuendeplass (CPJ 2012). 

Institute for Reporters’ Freedom and Safety (IRFS) (2013b, s. 24) hevder at det i 
slutten av mars 2013 var sju journalister i varetekt eller fengsel etter politisk 
motiverte anklager.47 RWB (2013h) hevder at det er sju journalister i fengsel i slutten 
av april 2013. 

Antall journalister i fengsel varierer naturlig nok. På slutten av 2009 satt fire 
journalister i fengsel (Turan Information Agency, møte i Baku november 2009). I 
2010 ble flere journalister løslatt. Av de som av mange ble regnet som politiske 
fanger, var det i november 2010 bare én journalist igjen i fengsel, Eynullah 
Fatullayev.48 I desember 2007 var det ti journalister bak murene (IRFS 2012, s. 25). 

45 Også Yeni Musavat går med overskudd. Den har sine egne lokaler og mottar statlig støtte (Turan Information 
Agency, møte i Baku april 2013). 
46 I henhold til denne lista er det ni journalister som er i fengsel i Aserbajdsjan, mens det i Tyrkia er 49. 
47 På samme tidspunkt var det to menneskerettighetsaktivister i varetekt/fengsel (IRFS 2013b, s. 4). 
48 Eynullah Fatullayev ble løslatt i mai 2011. 

Som tidligere nevnt anså Amensty International Eynullah Fatullayev som en samvittighetsfange, og han ble av 
mange menneskerettighetsaktivister ansett som den mest prominente politiske fangen i Aserbajdsjan. I 2009 fikk 
han CPJs International Press Freedom Award (CPJ 2009). Han var redaktør av den russisk-språklige ukeavisen 
Realnij Azerbajdzjan og den aserisk-språklige dagsavisen Gündelik Azerbaycan som begge ble stengt etter at 
Fatullayev ble dømt i 2007. Fatullayev var tidligere en av redaktørene av Monitor, avisen der Elmar Huseynov 
var sjefsredaktør som ble stengt i 2005. Fatullayev var kjent for sin tøffe kritikk av regjeringen samtidig som han 
var uavhengig av den politiske opposisjonen (Ahmedbeyli & Rzayev 2010).  

Uavhengige observatører hevdet at Fatullayev ble dømt for sine kritiske artikler. Han fikk til sammen 8½ års 
fengselsstraff i to rettssaker i april og oktober 2007. Den alvorligste anklagen gjaldt støtte til en 
terroristorganisasjon (Garakhanova 2010). Han fikk også en bot på 235 000 USD for skatteunndragelse. I 2005 
skrev Fatullayev en artikkel der han stilte spørsmål ved den offisielle aserbajdsjanske versjonen om at armenske 
styrker hadde massakrert 700 aseriere i Khojali under krigen om Nagorno-Karabakh i 1992. For dette ble han 
dømt for ærekrenkning og oppfordring til hat på etnisk grunnlag (Ahmedbeyli & Rzayev 2010). Terroranklagen 
hadde sammenheng med en artikkel Fatullayev skrev i 2007 der han kritiserte regjeringens Iran-politikk (U.S. 
Department of State 2010, s. 13). CPJ (2010) hevdet at Fatullayev ble fengslet fordi han hadde drevet 
undersøkelser for å finne ut av hvem som drepte Elmar Huseynov i 2005. 

22. april 2010 avsa Den europeiske menneskerettighetsdomstolen en dom der den kritiserte flere sider ved 
rettssaken og dommen mot Fatullayev, og anmodet Aserbajdsjan om umiddelbart å sette Fatullayev fri. 
Aserbajdsjan etterkom ikke kravet (Hammarberg 2010, s. 5-6). 22. desember 2009 hevdet myndighetene at det 
var blitt funnet 0,22 gram heroin i Fatullayevs klær. OSSE (2009) var blant dem som uttalte at det var svært lite 
sannsynlig at Fatullayev skulle ha medvirket til smugling og/eller oppbevart heroin i fengslet. Flere kilder hevdet 
at heroinen var blitt plantet. 6. juli 2010 fikk Fatullayev sin tredje dom, denne gang 2½ års fengselsstraff for 
oppbevaring av heroin (RFE/RL 2010b).  

I november 2010 opphevet Høyesterett alle anklagene mot Fatullayev, bortsett fra den om besittelse av heroin 
(RFE/RL 2010e). Han ble benådet i mai 2011. Som tidligere nevnt har Fatullayev skrevet en rekke 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 22 

                                                 



4. REFERANSER 

Skriftlige kilder 

• Abbasov, I. (2009, 16. oktober). Grim month for Azeri journalists. CRS 515. Tilgjengelig fra 
http://iwpr.net/report-news/grim-month-azeri-journalists [lastet ned 28. juni 2013] 

• Ahmedbeyli, S. & Rzayev, S. (2010, 19. juni). Baku defies European judgement on jailed 
journalist. CRS 547. Tilgjengelig fra http://iwpr.net/report-news/baku-defies-european-
judgement-jailed-journalist [lastet ned 28. juni 2013] 

• Ahmedbeyli, S. (2013, 16. mai). Protests hit another Azerbaijani town. CRS 688. Tilgjengelig 
fra http://iwpr.net/report-news/protests-hit-another-azerbaijani-town [lastet ned 22. mai 2013 

• Amnesty International (2010). Amnesty International Report 2010. The State of the World’s 
Humans Rights. London: Amnesty International. Tilgjengelig fra 
http://report2010.amnesty.org/ [lastet ned 28. juni 2013] 

• Amnesty International (2011, 16. november). The spring that never blossomed. Freedoms 
suppressed in Azerbaijan. London: Amnesty International. Tilgjengelig fra 
http://www.amnesty.eu/content/assets/Doc2011/azerbaijan_report.pdf [lastet ned 6. juni 2013] 

• Amnesty International (2013, 22. januar). Amnesty International ends cooperation with Eynulla 
Fatullayev. London: Amnesty International. Tilgjengelig fra 
http://www.amnesty.org/en/library/asset/EUR55/002/2013/fr/d8e61128-ab8e-4ced-ab30-
5b7727bdff43/eur550022013en.pdf [lastet ned 23. april 2013] 

• Article 19 (2009a, 3. november). Azerbaijan: Article 19 launches report on the right to access 
to information. London: Article 19. Tilgjengelig fra 
http://www.article19.org/pdfs/press/azerbaijan-article-19-launches-report-on-the-right-to-
access-to-information.pdf [lastet ned 28. juni 2013] 

• Article 19 (2009b, 20. juli). UN: Article 19 holds Azerbaijan to account at the UN Human 
Rights Committee. London: Article 19. Tilgjengelig fra 
http://www.article19.org/data/files/pdfs/press/un-article-19-holds-azerbaijan-to-account-at-the-
un-human-rights-committee.pdf [lastet ned 28. juni 2013] 

• Article 19 (2010, oktober). Free expression under attack: Azerbaijan’s deteriorating media 
environment. Report of the international freedom of expression mission to Azerbaijan 7-9 
September 2010. London: Article 19. Tilgjengelig fra 
http://www.article19.org/data/files/pdfs/publications/free-expression-under-attack.pdf [lastet 
ned 27. juni 2013] 

• Article 19 (2012, 15. mars). In solidarity with Khadija Ismayilova. London: Article 19. 
Tilgjengelig fra http://www.article19.org/resources.php/resource/2995/en/azerbaijan:-in-
solidarity-with-khadija-ismayilova [lastet ned 22. mai 2013] 

• Article 19 (2013, 12. april). Azerbaijan at the UPR: Time to cease politically motivated arrests 
and the imprisonment of opposition activists and journalists. London: Article 19. Tilgjengelig 
fra http://www.article19.org/resources.php/resource/3692/en/azerbaijan-at-the-upr:-time-to-
cease-politically-motivated-arrests-and-the-imprisonment-of-opposition-activists-and-
journalists [lastet ned 22. mai 2013] 

• Bihr, J. (2012). Running Scared. Azerbaijan’s Silenced Voices. London: Article 19. 
Tilgjengelig fra http://www.article19.org/data/files/medialibrary/3003/12-03-22-REPORT-
azerbaijan-web.pdf [lastet ned 27. juni 2013] 

regjeringsvennlige artikler. Organisasjoner som Amnesty International har brutt samarbeidet med Fatullayev da 
organisasjonen mener seg misbrukt av Fatullayev (Amnesty International 2013). Flere kilder, blant dem IRFS 
(møte i Baku april 2013), hevder at Fatullayev nå jobber for myndighetene. 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 23 

                                                                                                                                          

http://iwpr.net/report-news/grim-month-azeri-journalists
http://iwpr.net/report-news/baku-defies-european-judgement-jailed-journalist
http://iwpr.net/report-news/baku-defies-european-judgement-jailed-journalist
http://iwpr.net/report-news/protests-hit-another-azerbaijani-town
http://report2010.amnesty.org/
http://www.amnesty.eu/content/assets/Doc2011/azerbaijan_report.pdf
http://www.amnesty.org/en/library/asset/EUR55/002/2013/fr/d8e61128-ab8e-4ced-ab30-5b7727bdff43/eur550022013en.pdf
http://www.amnesty.org/en/library/asset/EUR55/002/2013/fr/d8e61128-ab8e-4ced-ab30-5b7727bdff43/eur550022013en.pdf
http://www.article19.org/pdfs/press/azerbaijan-article-19-launches-report-on-the-right-to-access-to-information.pdf
http://www.article19.org/pdfs/press/azerbaijan-article-19-launches-report-on-the-right-to-access-to-information.pdf
http://www.article19.org/data/files/pdfs/press/un-article-19-holds-azerbaijan-to-account-at-the-un-human-rights-committee.pdf
http://www.article19.org/data/files/pdfs/press/un-article-19-holds-azerbaijan-to-account-at-the-un-human-rights-committee.pdf
http://www.article19.org/data/files/pdfs/publications/free-expression-under-attack.pdf
http://www.article19.org/resources.php/resource/2995/en/azerbaijan:-in-solidarity-with-khadija-ismayilova
http://www.article19.org/resources.php/resource/2995/en/azerbaijan:-in-solidarity-with-khadija-ismayilova
http://www.article19.org/resources.php/resource/3692/en/azerbaijan-at-the-upr:-time-to-cease-politically-motivated-arrests-and-the-imprisonment-of-opposition-activists-and-journalists
http://www.article19.org/resources.php/resource/3692/en/azerbaijan-at-the-upr:-time-to-cease-politically-motivated-arrests-and-the-imprisonment-of-opposition-activists-and-journalists
http://www.article19.org/resources.php/resource/3692/en/azerbaijan-at-the-upr:-time-to-cease-politically-motivated-arrests-and-the-imprisonment-of-opposition-activists-and-journalists
http://www.article19.org/data/files/medialibrary/3003/12-03-22-REPORT-azerbaijan-web.pdf
http://www.article19.org/data/files/medialibrary/3003/12-03-22-REPORT-azerbaijan-web.pdf


• CPJ, dvs. Committee to Protect Journalists (2009, 23. september). CPJ to honor five 
international journalists. New York: CPJ. Tilgjengelig fra http://cpj.org/awards/2009/ipfa-
2009-awardees.php [lastet ned 28. juni 2013] 

• CPJ (2010, 16. februar). Attacks on the Press 2009: Azerbaijan. New York: CPJ. Tilgjengelig 
fra http://cpj.org/2010/02/attacks-on-the-press-2009-azerbaijan.php [lastet ned 28. juni 2013] 

• CPJ (2012, 1. desember). 2012 Prison Census. New York: CPJ. Tilgjengelig fra 
http://cpj.org/imprisoned/2012.php [lastet ned 13. mai 2013] 

• CPJ (2013, 5. april). Azerbaijani court sentences editor to eight years in prison. New York: 
CPJ. Tilgjengelig fra http://www.cpj.org/2013/04/azerbaijani-court-sentences-editor-to-eight-
years.php#more [lastet ned 13. mai 2013] 

• Contact.az (2012, 15. november). “Victim” admitted that he testified against human rights 
advocate through torture. Contact.az. Tilgjengelig fra 
http://contact.az/docs/2012/Social/111500018270en.htm#.UZ9Tg-k4WX9 [lastet ned 13. mai 
2013] 

• Contact.az (2013a, 20. februar). The journalist has trouble in jail. Contact.az. Tilgjengelig fra 
http://wap.contact.az/docs/2013/Politics/022000029142en.htm [lastet ned 13. mai 2013] 

• Contact.az (2013b, 5. april). Group of believers condemned in Lankaran. Contact.az. 
Tilgjengelig fra http://www.contact.az/docs/2013/Politics/040500033627en.htm#.UYpX7-
k4WX8 [lastet ned 13. mai 2013] 

• Contact.az (2013c, 4. juni). Ilham Aliyev approved the reactionary amendments to defamation 
laws. Contact.az. Tilgjengelig fra 
http://contact.az/docs/2013/Politics/060400038721en.htm#.Udq-6DcvroI [lastet ned 28. juni 
2013] 

• [Criminal Code] (2000). Criminal Code of the Azerbaijan Republic (unofficial translation). 
Warszawa: OSSE/Legislationline.org. Tilgjengelig fra 
http://www.legislationline.org/download/action/download/id/1658/file/4b3ff87c005675cfd7405
8077132.htm/preview [lastet ned 25. november 2010] 

• Freedom House (2012a). Nations in Transit 2012. Azerbaijan. Washington D.C.: Freedom 
House. Tilgjengelig fra http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/Azerbaijan_final.pdf 
[lastet ned 2. april 2013] 

• Freedom House (2012b). Freedom of the Press 2012. Azerbaijan. Washington D.C.: Freedom 
House. Tilgjengelig fra http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/azerbaijan 
[lastet ned 24. juni 2013] 

• Freedom House (2013). Nations in Transit 2013. Azerbaijan. Washington D.C.: Freedom 
House. Tilgjengelig fra 
http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/NIT13_Azerbaijan_2ndProof.pdf [lastet ned 2. 
april 2013] 

• Garakhanova, N. (2010, 5. juli). Azeri authorities dismiss bad human rights report. CRS 549. 
Tilgjengelig fra http://iwpr.net/report-news/azeri-authorities-dismiss-bad-human-rights-report 
[lastet ned 28. juni 2013] 

• Grono, M. F. (2010). Nations in Transit 2010. Azerbaijan. Washington, DC: Freedom House. 
Tilgjengelig fra 
http://www.freedomhouse.org/images/File/nit/2010/NIT2010Azerbaijanfinal1.pdf [lastet ned 
23. november 2010]  

• Hammarberg, T. (2010, 29. juni). Report by Thomas Hammarberg Commissioner for Human 
Rights of the Council of Europe. Following his visit to Azerbaijan from 1 to 5 March 2010. 
Strasbourg: Council of Europe. Tilgjengelig fra 
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1642017&Site=CommDH&BackColorInternet=FEC65B&
BackColorIntranet=FEC65B&BackColorLogged=FFC679 [lastet ned 4. juni 2013] 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 24 

http://cpj.org/awards/2009/ipfa-2009-awardees.php
http://cpj.org/awards/2009/ipfa-2009-awardees.php
http://cpj.org/2010/02/attacks-on-the-press-2009-azerbaijan.php
http://cpj.org/imprisoned/2012.php
http://www.cpj.org/2013/04/azerbaijani-court-sentences-editor-to-eight-years.php%23more
http://www.cpj.org/2013/04/azerbaijani-court-sentences-editor-to-eight-years.php%23more
http://contact.az/docs/2012/Social/111500018270en.htm%23.UZ9Tg-k4WX9
http://wap.contact.az/docs/2013/Politics/022000029142en.htm
http://www.contact.az/docs/2013/Politics/040500033627en.htm%23.UYpX7-k4WX8
http://www.contact.az/docs/2013/Politics/040500033627en.htm%23.UYpX7-k4WX8
http://contact.az/docs/2013/Politics/060400038721en.htm%23.Udq-6DcvroI
http://www.legislationline.org/download/action/download/id/1658/file/4b3ff87c005675cfd74058077132.htm/preview
http://www.legislationline.org/download/action/download/id/1658/file/4b3ff87c005675cfd74058077132.htm/preview
http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/Azerbaijan_final.pdf
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/azerbaijan
http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/NIT13_Azerbaijan_2ndProof.pdf
http://iwpr.net/report-news/azeri-authorities-dismiss-bad-human-rights-report
http://www.freedomhouse.org/images/File/nit/2010/NIT2010Azerbaijanfinal1.pdf
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1642017&Site=CommDH&BackColorInternet=FEC65B&BackColorIntranet=FEC65B&BackColorLogged=FFC679
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1642017&Site=CommDH&BackColorInternet=FEC65B&BackColorIntranet=FEC65B&BackColorLogged=FFC679


• Hanssen, I. (2013, 3. juni). Ikke lenger fritt frem på nettet. Aftenposten. Tilgjengelig fra 
http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Ikke-lenger-fritt-frem-pa-nettet-
7218956.html [lastet ned 4. juni 2013] 

• HRW, dvs. Human Rights Watch (2010a). World Report 2010: Azerbaijan. New York: HRW. 
Tilgjengelig fra http://www.hrw.org/en/node/87607 [lastet ned 28. juni 2013] 

• HRW (2010b, oktober). Beaten, blacklisted, and behind bars. The vanishing space for freedom 
of expression in Azerbaijan. New York: HRW. Tilgjengelig fra 
http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/azerbaijan1010W.pdf [lastet ned 17. juni 2013] 

• HRW (2012, 2. november). Azerbaijan: Concerns regarding freedom of the media and 
freedom of expression. New York: HRW. Tilgjengelig fra 
http://www.hrw.org/news/2012/11/02/azerbaijan-concerns-regarding-freedom-media-and-
freedom-expression [lastet ned 29. mai 2013] 

• HRW (2013a, januar). World Report 2013: Azerbaijan. New York: HRW. Tilgjengelig fra 
http://www.hrw.org/world-report/2013/country-chapters/azerbaijan [lastet ned 27. juni 2013] 

• HRW (2013b, 17. mai). Azerbaijan: Reject legislative amendments. New York: HRW. 
Tilgjengelig fra http://www.hrw.org/news/2013/05/16/azerbaijan-reject-legislative-amendments 
[lastet ned 4. juni 2013] 

• HRW (2013c, september). Tightening the screws. New York: HRW. Tilgjengelig fra 
http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/azerbaijan0913_ForUpload_0.pdf [lastet ned 4. 
september 2013] 

• International Crisis Group (2010, 3. september). Azerbaijan: Vulnerable stability. Brussel: 
International Crisis Group. Tilgjengelig fra 
http://www.crisisgroup.org/~/media/Files/europe/caucasus/azerbaijan/207%20Azerbaijan%20-
%20Vulnerable%20Stability.ashx [lastet ned 28. juni 2013] 

• IPGA, dvs. The International Partnership Group for Azerbaijan (u.å.a). Faramaz Novruzoglu. 
London: IPGA. Tilgjengelig fra 
http://azerbaijanfreexpression.org/campaigns/imprisonment/imprisoned-faramaz-novruzoglu/ 
[lastet ned 21. mai 2013] 

• IPGA (u.å.b). Araz Guliyev. London: IPGA. Tilgjengelig fra 
http://azerbaijanfreexpression.org/campaigns/imprisonment/imprisoned-araz-guliyev/ [lastet 
ned 21. mai 2013] 

• IPGA (u.å.c). Avaz Zeynally. London: IPGA. Tilgjengelig fra 
http://azerbaijanfreexpression.org/campaigns/imprisonment/arrested-avaz-zeynalli/ [lastet ned 
21. mai 2013] 

• IPGA (u.å.d). Hilal Mammadov. London: IPGA. Tilgjengelig fra 
http://azerbaijanfreexpression.org/campaigns/imprisonment/arrested-hilal-mammadov/ [lastet 
ned 21. mai 2013] 

• IPGA (u.å.e). Nijat Aliyev. London: IPGA. Tilgjengelig fra 
http://azerbaijanfreexpression.org/campaigns/imprisonment/charged-nijat-aliyev/ [lastet ned 21. 
mai 2013] 

• IPGA (u.å.f). Tofig Yagublu. London: IPGA. Tilgjengelig fra 
http://azerbaijanfreexpression.org/campaigns/imprisonment/charged-tofig-yagublu/ [lastet ned 
21. mai 2013] 

• IRFS, dvs Institute for Reporters’ Freedom and Safety (2012, november). The right to remain 
silent. Freedom of expression in Azerbaijan ahead of the 7th Internet Governance Forum. 
Baku: IRFS. Tilgjengelig fra http://www.i-m-s.dk/wp-content/uploads/2012/11/ims-irfs-the-
right-to-remain-silent-2012.pdf [lastet ned 17. juni 2013] 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 25 

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Ikke-lenger-fritt-frem-pa-nettet-7218956.html
http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Ikke-lenger-fritt-frem-pa-nettet-7218956.html
http://www.hrw.org/en/node/87607
http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/azerbaijan1010W.pdf
http://www.hrw.org/news/2012/11/02/azerbaijan-concerns-regarding-freedom-media-and-freedom-expression
http://www.hrw.org/news/2012/11/02/azerbaijan-concerns-regarding-freedom-media-and-freedom-expression
http://www.hrw.org/world-report/2013/country-chapters/azerbaijan
http://www.hrw.org/news/2013/05/16/azerbaijan-reject-legislative-amendments
http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/azerbaijan0913_ForUpload_0.pdf
http://www.crisisgroup.org/%7E/media/Files/europe/caucasus/azerbaijan/207%20Azerbaijan%20-%20Vulnerable%20Stability.ashx
http://www.crisisgroup.org/%7E/media/Files/europe/caucasus/azerbaijan/207%20Azerbaijan%20-%20Vulnerable%20Stability.ashx
http://azerbaijanfreexpression.org/campaigns/imprisonment/imprisoned-faramaz-novruzoglu/
http://azerbaijanfreexpression.org/campaigns/imprisonment/imprisoned-araz-guliyev/
http://azerbaijanfreexpression.org/campaigns/imprisonment/arrested-avaz-zeynalli/
http://azerbaijanfreexpression.org/campaigns/imprisonment/arrested-hilal-mammadov/
http://azerbaijanfreexpression.org/campaigns/imprisonment/charged-nijat-aliyev/
http://azerbaijanfreexpression.org/campaigns/imprisonment/charged-tofig-yagublu/
http://www.i-m-s.dk/wp-content/uploads/2012/11/ims-irfs-the-right-to-remain-silent-2012.pdf
http://www.i-m-s.dk/wp-content/uploads/2012/11/ims-irfs-the-right-to-remain-silent-2012.pdf


• IRFS (2013a, januar). Azerbaijan’s broadcast media assessment. Media in a chokehold. Baku: 
IRFS. Tilgjengelig fra http://www.irfs.org/wp-
content/uploads/2013/04/IRFS_Broadcast_Media_Report.pdf [lastet ned 27. juni 2013] 

• IRFS (2013b, 13. mai). Azerbaijan’s free expression crackdown continues. 2013 first quarterly 
report on freedom of expression in Azerbaijan. Baku: IRFS. Tilgjengelig fra 
http://www.osce.org/odihr/101408 [lastet ned 12. juni 2013] 

• Kazimov, S. (2010, 25. februar). New Azeri law enrages journalists. CRS 532. Tilgjengelig fra 
http://iwpr.net/report-news/new-azeri-law-enrages-journalists [lastet ned 28. juni 2013] 

• Landguiden (2013, 15. mai). Azerbajdzjan: Massmedier. Stockholm: Utrikespolitiska Institutet.  

• Modern.az (2012, 2. oktober). Mətbuat Şurası “reket qəzet”lərin yeni "qara siyahı"sını 
açıqladı [Presserådets kunngjør ”svarteliste” over ”utpressingsaviser”]. Modern.az. 
Tilgjengelig fra http://modern.az/articles/29364/1/ [lastet ned 20. juni 2013] 

• OSSE, dvs. Organisasjonen for Sikkerhet og Samarbeid i Europa (2009, 30. desember). OSCE 
media freedom representative denounces ”new provocation” against jailed Azerbaijani 
journalist. Wien: OSSE. Tilgjengelig fra http://www.osce.org/fom/item_1_42272.html [lastet 
ned 5. oktober 2010] 

• [Presserådet] (u.å.). Azərbaycan Mətbuat Şurasının "qara siyahı”sı [Aserbajdsjans Presseråds 
”svarteliste”]. Baku: Azərbaycan Mətbuat Şurası. Tilgjengelig fra 
http://www.presscouncil.az/az/show.page.php?guid=4ff42de6-5936-11df-8837-0022190362dd 
[lastet ned 20. juni 2013] 

• RWB, dvs. Reporters Without Borders (2010, 25. august). Security guards who attacked 
journalists go unpunished. Paris: RWB. Tilgjengelig fra http://en.rsf.org/azerbaijan-security-
guards-who-attacked-25-08-2010,38208.html [lastet ned 28. juni 2013] 

• RWB (2012, 8. november). Main opposition daily on verge of suffocation: its editor speaks 
out. Paris: RWB. Tilgjengelig fra http://en.rsf.org/azerbaijan-main-opposition-daily-on-verge-
of-08-11-2012,43658.html [lastet ned 10. juni 2013] 

• RWB (2013a). Press Freedom Index 2013. Paris: RWB. Tilgjengelig fra 
http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_rubrique=1054 [lastet ned 4. juni 2013] 

• RWB (2013b, 10. januar). Azerbaijan’s detained journalists must be released. Paris: RWB. 
Tilgjengelig fra http://en.rsf.org/azerbaijan-azerbaijan-s-detained-journalists-10-01-
2013,43893.html [lastet ned 6. juni 2013] 

• RWB (2013c, 29. januar). Leading journalists and activists arrested at protest, mistreated. 
Paris: RWB. Tilgjengelig fra http://en.rsf.org/azerbaidjan-leading-journalists-and-activists-29-
01-2013,43970.html [lastet ned 6. juni 2013] 

• RWB (2013d, 28. februar). Courts use heavy damages awards to stifle opposition newspaper. 
Paris: RWB. Tilgjengelig fra https://en.rsf.org/azerbaijan-courts-use-heavy-damages-awards-to-
28-02-2013,44148.html [lastet ned 6. juni 2013] 

• RWB (2013e, 13. mars). Nine-year jail term – warning to media ahead of election. Paris: 
RWB. Tilgjengelig fra http://en.rsf.org/azerbaijan-nine-year-jail-term-warning-to-13-03-
2013,44202.html [lastet ned 6. juni 2013] 

• RWB (2013f, 22. mars). Unfair lobbying and trials against journalists in Azerbaijan. Paris: 
RWB. Tilgjengelig fra http://en.rsf.org/azerbaidjan-unfair-lobbying-and-trials-against-22-03-
2013,44249.html lastet ned 6. juni 2013] 

• RWB (2013g, 8. april). Islamist website editor sentenced to eight years in prison. Paris: RWB. 
Tilgjengelig fra https://en.rsf.org/azerbaijan-islamist-website-editor-sentenced-08-04-
2013,44332.html [lastet ned 13. mai 2013] 

• RWB (2013h, 29. april). UN member states must hold Azerbaijan to account for deteriorating 
human rights situation, failing to implement previous commitments. Paris: RWB. Tilgjengelig 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 26 

http://www.irfs.org/wp-content/uploads/2013/04/IRFS_Broadcast_Media_Report.pdf
http://www.irfs.org/wp-content/uploads/2013/04/IRFS_Broadcast_Media_Report.pdf
http://www.osce.org/odihr/101408
http://iwpr.net/report-news/new-azeri-law-enrages-journalists
http://modern.az/articles/29364/1/
http://www.osce.org/fom/item_1_42272.html
http://www.presscouncil.az/az/show.page.php?guid=4ff42de6-5936-11df-8837-0022190362dd
http://en.rsf.org/azerbaijan-security-guards-who-attacked-25-08-2010,38208.html
http://en.rsf.org/azerbaijan-security-guards-who-attacked-25-08-2010,38208.html
http://en.rsf.org/azerbaijan-main-opposition-daily-on-verge-of-08-11-2012,43658.html
http://en.rsf.org/azerbaijan-main-opposition-daily-on-verge-of-08-11-2012,43658.html
http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_rubrique=1054
http://en.rsf.org/azerbaijan-azerbaijan-s-detained-journalists-10-01-2013,43893.html
http://en.rsf.org/azerbaijan-azerbaijan-s-detained-journalists-10-01-2013,43893.html
http://en.rsf.org/azerbaidjan-leading-journalists-and-activists-29-01-2013,43970.html
http://en.rsf.org/azerbaidjan-leading-journalists-and-activists-29-01-2013,43970.html
https://en.rsf.org/azerbaijan-courts-use-heavy-damages-awards-to-28-02-2013,44148.html
https://en.rsf.org/azerbaijan-courts-use-heavy-damages-awards-to-28-02-2013,44148.html
http://en.rsf.org/azerbaijan-nine-year-jail-term-warning-to-13-03-2013,44202.html
http://en.rsf.org/azerbaijan-nine-year-jail-term-warning-to-13-03-2013,44202.html
http://en.rsf.org/azerbaidjan-unfair-lobbying-and-trials-against-22-03-2013,44249.html
http://en.rsf.org/azerbaidjan-unfair-lobbying-and-trials-against-22-03-2013,44249.html
https://en.rsf.org/azerbaijan-islamist-website-editor-sentenced-08-04-2013,44332.html
https://en.rsf.org/azerbaijan-islamist-website-editor-sentenced-08-04-2013,44332.html


fra http://en.rsf.org/azerbaijan-un-member-states-must-hold-29-04-2013,44453.html [lastet ned 
10. juni 2013] 

• RFE/RL dvs. Radio Free Europe/Radio Liberty (2010a 11. februar). Azerbaijan court rejects 
lawsuit by president's uncle against journalists. RFE/RL. Tilgjengelig fra 
http://www.rferl.org/content/Azerbaijan_Court_Rejects_Lawsuit_By_Presidents_Uncle_Agains
t_Journalists/1955683.html [lastet ned 28. juni 2013] 

• RFE/RL (2010b, 6. juli). Jailed Azerbaijani journalist receives third sentence. RFE/RL. 
Tilgjengelig fra 
http://www.rferl.org/content/Jailed_Azerbaijani_Journalist_Receives_Third_Sentence/2092596
.html [lastet ned 28. juni 2013] 

• RFE/RL (2010c, 29. juli). Azerbaijani journalists “assaulted” in Baku. RFE/RL. Tilgjengelig 
fra http://www.rferl.org/content/Azerbaijani_Journalists_Assaulted_In_Baku/2113291.html 
[lastet ned 28. juni 2013] 

• RFE/RL (2010d, 2. august). Opposition Azerbaijani journalists barred from office due to debt. 
RFE/RL. Tilgjengelig fra 
http://www.rferl.org/content/Opposition_Azerbaijani_Journalists_Barred_From_Office_Due_T
o_Debt/2116635.html [lastet ned 28. juni 2013] 

• RFE/RL (2010e, 11. november). Azerbaijani Supreme Court annuls some charges against 
journalist. RFE/RL. Tilgjengelig fra 
http://www.rferl.org/content/Azerbaijani_Supreme_Court_Annuls_Some_Charges_Against_Jo
urnalist/2217744.html [lastet ned 28. juni 2013] 

• RFE/RL (2013, 11. juni). Prominent Azerbaijani journalist sentenced to community service. 
RFE/RL. Tilgjengelig fra http://www.rferl.org/content/azerbaijan-ismayilova-
sentence/25013612.html [lastet ned 20. juni 2013] 

• Sultanova, S., (2013, 3. mai). Journalism ”minefield” in Azerbaijan. CRS 686. Tilgjengelig fra 
http://iwpr.net/report-news/journalism-minefield-azerbaijan [lastet ned 22. mai 2013] 

• Transparency International (2013). Corruption Perceptions Index 2012. Berlin: Transparency 
International. Tilgjengelig fra http://cpi.transparency.org/cpi2012/results/ [lastet ned 30. mai 
2013]  

• U.S. Department of State (2010, 11. mars). 2009 Human Rights Report: Azerbaijan. 
Washington D.C.: U.S. Department of State. Tilgjengelig fra 
http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2009/eur/136020.htm [lastet ned 28. juni 2013]  

• U.S. Department of State (2013, 19. april). 2012 Human Rights Report: Azerbaijan. 
Washington D.C.: U.S. Department of State. Tilgjengelig fra 
http://www.state.gov/j/drl/rls/hrrpt/humanrightsreport/index.htm?year=2012&dlid=204262 
[lastet ned 23. mai 2013]  

• Utrikesdepartementet (2008). Mänskliga rättigheter i Azerbajdzjan 2007. Stockholm: 
Utrikesdepartementet. Tilgjengelig fra 
http://www.manskligarattigheter.gov.se/dynamaster/file_archive/080325/60d786a18ae5805f99
c060820498cda2/Azerbajdzjan.doc [lastet ned 28. juni 2013]  

• Utrikesdepartementet (2012). Mänskliga rättigheter i Azerbajdzjan 2011. Stockholm: 
Utrikesdepartementet. Tilgjengelig fra http://www.manskligarattigheter.se/sv/manskliga-
rattigheter-i-varlden/ud-s-rapporter-om-manskliga-rattigheter/europa-och-
centralasien?c=Azerbajdzjan [lastet ned 28. mai 2013] 

 

Muntlige kilder 

• Aran Human Rights Center. Møte i en region, 20. november 2009. 

• Art for Democracy, ved leder Rasul Jafarov. Møte i Baku, 9. april 2013. 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 27 

http://en.rsf.org/azerbaijan-un-member-states-must-hold-29-04-2013,44453.html
http://www.rferl.org/content/Azerbaijan_Court_Rejects_Lawsuit_By_Presidents_Uncle_Against_Journalists/1955683.html
http://www.rferl.org/content/Azerbaijan_Court_Rejects_Lawsuit_By_Presidents_Uncle_Against_Journalists/1955683.html
http://www.rferl.org/content/Jailed_Azerbaijani_Journalist_Receives_Third_Sentence/2092596.html
http://www.rferl.org/content/Jailed_Azerbaijani_Journalist_Receives_Third_Sentence/2092596.html
http://www.rferl.org/content/Azerbaijani_Journalists_Assaulted_In_Baku/2113291.html
http://www.rferl.org/content/Opposition_Azerbaijani_Journalists_Barred_From_Office_Due_To_Debt/2116635.html
http://www.rferl.org/content/Opposition_Azerbaijani_Journalists_Barred_From_Office_Due_To_Debt/2116635.html
http://www.rferl.org/content/Azerbaijani_Supreme_Court_Annuls_Some_Charges_Against_Journalist/2217744.html
http://www.rferl.org/content/Azerbaijani_Supreme_Court_Annuls_Some_Charges_Against_Journalist/2217744.html
http://www.rferl.org/content/azerbaijan-ismayilova-sentence/25013612.html
http://www.rferl.org/content/azerbaijan-ismayilova-sentence/25013612.html
http://iwpr.net/report-news/journalism-minefield-azerbaijan
http://cpi.transparency.org/cpi2012/results/
http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2009/eur/136020.htm
http://www.state.gov/j/drl/rls/hrrpt/humanrightsreport/index.htm?year=2012&dlid=204262
http://www.manskligarattigheter.gov.se/dynamaster/file_archive/080325/60d786a18ae5805f99c060820498cda2/Azerbajdzjan.doc
http://www.manskligarattigheter.gov.se/dynamaster/file_archive/080325/60d786a18ae5805f99c060820498cda2/Azerbajdzjan.doc
http://www.manskligarattigheter.se/sv/manskliga-rattigheter-i-varlden/ud-s-rapporter-om-manskliga-rattigheter/europa-och-centralasien?c=Azerbajdzjan
http://www.manskligarattigheter.se/sv/manskliga-rattigheter-i-varlden/ud-s-rapporter-om-manskliga-rattigheter/europa-och-centralasien?c=Azerbajdzjan
http://www.manskligarattigheter.se/sv/manskliga-rattigheter-i-varlden/ud-s-rapporter-om-manskliga-rattigheter/europa-och-centralasien?c=Azerbajdzjan


• Azadliq, ved redaktør Rahim Haiyev. Møte i Baku, 9. april 2013.  

• Azerbaijan Democratic Party, ved leder Sardar Jalaloglu. Møte i Baku, 17. november 2009.  

• Center for National and International Studies, ved leder Leyla Alieva. Møte i Baku, 5. april 
2013. 

• Dalga. Møter i Baku, 19. og 21. november 2009.  

• Fatullayev, Eynullah, leder for Movement for Human Rights. Møte i Baku, 8. april 2013. 

• Human Rights Monitoring Group, ved blant andre Novella Jafaroglu. Møte i Baku, 9. april 
2013.  

• Institute for Peace and Democracy, ved leder Leyla Yunus. Møter i Baku, 18. november 2009 
og 4. april 2013. 

• IRFS, dvs. Institute for Reporters’ Freedom and Safety, ved leder Emin Huseynov. Møte i 
Baku, 9. april 2013. 

• Ismayilova, Khadija, journalist. Møte i Baku, 5. april 2013.  

• Media Rights Institute, ved leder Rashid Hajili. Møte i Baku, 5. april 2013. 

• Menneskerettighetsorganisasjon i Baku. E-post, 27. juni 2013.  

• Menneskerettighetsorganisasjoner i en region. Møte, 20. november 2009.  

• Musavat, lokallag i en region. Møte, 20. november 2009.  

• Popular Front, dvs. reformvingen av Azerbaijan Popular Front, ved leder Ali Kerimli. Møte i 
Baku, 17. november 2009.  

• Turan Information Agency, ved direktør Mehman Aliyev. Møter i Baku 17. november 2009 og 
4. april 2013.  

 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 28 



5. VEDLEGG: JOURNALISTER I VARETEKT OG FENGSEL PER 
31. MARS 2013 

Generelt er det uenighet internt i menneskerettighetsmiljøet om hvem og hvor mange 
som skal regnes som politiske fanger i Aserbajdsjan (Human Rights Monitoring 
Group, møte i Baku april 2013). Eynullah Fatullayev (møte i Baku april 2013) mener 
at bare én av de fengslede journalistene, Avaz Zeynalli, kan regnes som politisk 
fange. En menneskerettighetsorganisasjon i Baku (e-post juni 2013) mener på sin 
side at tre journalister kan regnes som politiske fanger; Hilal Mammadov, Tofig 
Yagublu og Avaz Zeynalli.  

Committee to Protect Journalists (CPJ), Institute for Reporters’ Freedom and Safety 
(IRFS) og Reporters Without Borders (RWB 2013h) mener at sju journalister er 
fengslet på urettmessig grunnlag per 31. mars 2013. Nedenfor følger en oversikt over 
de sju sakene. 

5.1 FUAD HUSEYNOV 
Fuad Huseynov er journalist i avisen Bizim Soy i Ujar-regionen. Han drev en 
omfattende undersøkende journalistikk, i et prosjekt kalt Valley of the Wolves – 
Ujar49, som dreide seg om kriminalitet begått av det lokale politiet (Contact.az 
2013a). 

Huseynov ble i 2010 dømt til 6½ år i fengsel for hooliganisme (§ 221 i straffeloven). 
Menneskerettighetsaktivister tror at dommen var en konsekvens av Huseynovs 
avsløring av et kriminelt syndikat som var involvert i narkotika og menneskehandel. 
Senere sto et sentralt vitne og ”offer” fram og erklærte at han var blitt tvunget til å 
avgi falsk forklaring mot Huseynov, men hans opplysninger førte ikke fram. 
Dommeren, som selv var en del av mafiaen som Huseynov avslørte, avviste det hele. 
Vitnet ble i stedet arrestert og utsatt for tortur. Etter ti dager trakk han anken 
(Contact.az 2012). 

Våren 2013 ble Huseynov og andre i N12, fengselet der Huseynov soner, utsatt for 
stort press etter at det ble offentliggjort et brev om elendige soningsforhold 
(Contact.az 2013a). 

5.2 ARAZ GULIYEV 
Shiamuslimen Araz Guliyev er redaktør av det islamistiske nettstedet Xeber4450 
(IPGA u.å.b). Han ble sammen med sju andre i april 2013 dømt til fengselsstraff. 
Guliyev fikk åtte år for ulovlig besittelse av våpen (§ 228,1 i straffeloven), 
organisering og deltakelse i sosial uro (§ 233), ansporing til nasjonal og religiøst hat 
(§ 283), motstand mot politiet (§ 315,2) og fornærmelse mot nasjonale symboler 

49 Navnet spiller på tittelen til en populær tyrkisk tv-serie med samme navn som handler om mafiavirksomhet. 
50 Adressen til nettstedet er http://xeber44.com/.  

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 29 

                                                 

http://xeber44.com/


(§ 324).51 RWB (2013g) skriver at uavhengig av Guliyevs politiske og religiøse 
meninger og holdninger, er det åpenbart av hans rettigheter som tiltalt ble brutt. 
Saken har alle kjennetegn på at det dreier som om hevn fra myndighetenes side, 
ifølge organisasjonen. CPJ (2013) betrakter tiltalen som fabrikkert. Guliyev og de 
andre ble arrestert i september 2012 etter å ha protestert under en festival mot det de 
mente var usømmelig påkledning, med halvnakne kvinner på scenen. Nettstedet til 
Xeber44 inneholder krasse artikler mot de statlige sikkerhetsorganene og regimet, 
viser en klar støtte til det islamistiske regimet i Iran og propaganderer for 
Aserbajdsjan som en islamsk stat etter modell av Iran. For øvrig stengte ikke 
myndighetene nettstedet. 

5.3 AVAZ ZEYNALLI 
Avaz Zeynalli er sjefsredaktør i Khural. Den uavhengige avisen kom først ut ukentlig 
fra oktober 2002, mens den fra september 2011 kom ut daglig. I dag finnes den bare 
på nett.  

Zeynalli ble arrestert 28. oktober 2011. Han ble 12. mars 2013 dømt til ni år i fengsel. 
Han ble anklaget for utpressing (§ 311,3 i straffeloven). Ifølge etterforskningen skulle 
Zeynalli ha forsøkt å presse et medlem av parlamentet, Gular Mikayil Ahmadova, for 
10 000 AZN (drøyt 77 000 kroner). Zeynalli skulle ha truet med å offentliggjøre 
materiale som ville være til skade for Ahmadova.52 

Zeynalli er kjent for å ha skrevet kritiske artikler om myndighetene. 17. oktober 2011 
beskyldte Zeynalli presidenten for ikke å være interessert i landets uavhengighet. I 
mai 2010 hevdet Zeynalli at lederen for presidentens administrasjon var 
Aserbajdsjans reelle leder.  

Zeynallis advokat har hevdet at hans klient har vært utsatt for et psykologisk og 
juridisk press siden mai 2010. Flere offisielle personer har anmeldt Zeynalli for 
ærekrenkninger. Khural har fått flere bøter, blant annet for skatteunndragelser. 
Manglende innbetalinger har ført til konfiskeringer, og det beslaglagte materialet ble 
senere solgt uten at eieren ble varslet på forhånd. I oktober 2011 nektet trykkeriet å 
trykke avisen.  

Zeynalli avviste alle anklager om forsøk på utpressing av Ahmadova. Tvert om 
hevder han at Akhmedova hadde tilbudt ham penger for å skrive lojalt om 
myndighetene. Gular Ahmadova er, ifølge IPGA (u.å.c), nå i varetekt anklaget for 
underslag. Reporters Without Borders (2013b) hevder at Ahmadova sitter i varetekt 
med anklage om korrupsjon og mord mot seg. I september 2012 trakk Ahmadova seg 
fra parlamentet. En video hadde da blitt publisert på nettet. Den viste Ahmadova som 
forsøkte å ta seg betalt for å gi en kandidat et sete i parlamentet (CPJ 2013). 

51 Seks av de andre fikk henholdsvis åtte, sju, sju, fem, fire og et halvt, fire og et halvt års ubetinget fengselsstraff, 
mens den siste fikk tre års betinget fengselsstraff (Contact.az 2013b). 
52 I rettssaken ble det ikke lagt fram bevis som støttet påstandene fra Ahmadova. Ahmadova var for øvrig ikke til 
stede under rettssaken. Zeynalli ble også dømt for skatteunndragelser og for ikke å ha fulgt opp en tidligere 
rettsavgjørelse (Article 19 2013). 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 30 

                                                 



5.4 NIJAT ALIYEV 
Nijat Aliyev er sjefsredaktør for det islamistiske nettstedet Azadxeber.net. Han ble 
arrestert 20. mai 2012 mens han delte ut CDer i forkant av Eurovision Song Contest i 
Baku som inneholdt materiale om myndighetenes riving av hus (såkalt modernisering 
før festivalen), Nagorno-Karabakh og flere andre kontroversielle saker.  

Aliyev er anklaget blant annet for å ha solgt eller distribuert religiøst materiale uten 
spesiell tillatelse (§ 167,2,2,1 i straffeloven), brudd på narkotikalovgivningen 
(§ 234,1) og oppfordring til å styrte regimet, endre Konstitusjonen og landets 
territorielle integritet (§ 281,2). Dersom han blir dømt, risikerer han opp til 18 år i 
fengsel. 

Aliyev skrev en rekke kritiske artikler om Eurovision Song Contest. Arrangementet 
er kjent for å tiltrekke seg mange homofile, og bør derfor ikke avholdes i et muslimsk 
land, hevdet Aliyev.  

Ifølge Aliyevs advokat er han blitt utsatt for tortur i varetekt (IPGA u.å.e). 

5.5 TOFIG YAGUBLU 
Tofig Yagublu er nestleder i opposisjonspartiet Musavat og har sin faste spalte i 
avisen Yeni Musavat, der han ofte skriver kritisk om regimet. Han ble arrestert 4. 
februar 201353 anklaget for å ha organisert masseopptøyer i Ismailli i januar samme 
år (§ 233 i straffeloven) og ytt motstand mot eller anvendt vold mot 
myndighetspersoner (§ 315). Dersom han blir dømt, risikerer han opp til sju år i 
fengsel.  

Yagublu hevder at han reiste til Ismailli for å observere urolighetene der. Opptøyene 
ble utløst av en krangel etter en bilkollisjon mellom en ministers sønn som også er 
nevø til guvernøren, og en lokal person. Folk protesterte mot korrupsjonen i landet, 
straff-friheten for myndighetspersoner og de dårlige levekårene. For øvrig ga 
president Aliyev guvernøren i Ismailli sparken som følge av protestaksjonene (IPGA 
u.å.f). 

5.6 HILAL MAMMADOV54 
Hilal Mammadov er redaktør55 i den eneste talysj-språklige avisen i Aserbajdsjan, 
Tolishi Sedo.56 Mammadov ble arrestert 21. juni 2012, anklaget for besittelse av 
heroin. Han er tiltalt etter § 234,4,3 i straffeloven, og risikerer 12 år i fengsel dersom 
han blir funnet skyldig. Etter hvert har han også fått tiltale mot seg for høyforræderi 
(§ 274) og oppfordring til hat basert på nasjonalitet, etnisitet, sosial status eller 
religion (§ 283,2). Dersom han også blir dømt for disse forholdene, kan han risikere 
livsvarig fengselsstraff. Mammadov nekter all skyld, og hevder han blir forfulgt av 
politiske grunner. Saken går for lukkede dører (IPGA u.å.d). En tidligere 

53 Yagublu ble arrestert samtidig med lederen for REAL–bevegelsen, Ilgar Mammadov. 
54 Noen kilder bruker Mamedov i stedet for Mammadov. 
55 Mammadov er også rådgiver for Institute for Peace and Democracy. 
56 Noen kilder bruker Talyshi Sado om navnet på avisen. Navnet betyr for øvrig talysjernes stemme. 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 31 

                                                 



sjefsredaktør i avisen, Novruzali Mammadov, døde i fengsel 17. august 2009 mens 
han sonet en dom på 10 år.57 

5.7 FARAMAZ NOVRUZOGLU58 
Freelance journalist Faramaz Novruzoglu ble arrestert 18. april 2012 og dømt til 4½ 
år i fengsel 22. august samme år. Han ble dømt etter § 220,2 i straffeloven for å ha 
oppfordret til masseopptøyer og etter § 318,1 for ulovlig grensepassering mellom 
Aserbajdsjan og Tyrkia.  

Novruzoglu hevdet seg uskyldig dømt. Han hevdet at det ikke var han som sto bak 
Facebook-siden til en viss Elchin Ilgaroglu som skulle ha oppfordret til opptøyer i 
forkant av den såkalte Great People’s Day 11. mars 2012. Han avviste også at han 
hadde krysset grensen til Tyrkia i det aktuelle tidsrommet, og la fram sitt pass som 
bevis for det (IPGA u.å.a). Novruzoglu hevdet at saken var fabrikkert som hevn for 
kritisk og undersøkende journalistikk i avisen Milletim og på nettsteder. Artiklene 
inneholdt påstander om korrupsjon på høyt nivå i forbindelse med eksport av olje og 
import av tømmer. Novruzoglu ble også dømt i 2007 og 2009 i saker som av mange 
ble oppfattet som fabrikkerte, som straff for sin journalistiske virksomhet (CPJ 
2012). 

 

57 Det ble aldri offentliggjort noen beviser i straffesaken mot Novruzali Mammadov, og saken gikk for lukkede 
dører. Men han ble anklaget for forræderi, og nyhetsmeldinger sa det ble hevdet at han hadde mottatt penger fra 
Iran til driften av avisen. Advokaten, familien og støttespillere hevdet at Mammadov hadde skrantende helse og at 
han ikke fikk nødvendig medisinsk oppfølging i fengslet da han begynte å bli dårligere. Myndighetene var derfor 
ansvarlig for hans dødsfall (CPJ 2010). I februar 2009 satt han 15 dager i isolat uten seng og varme klær. Det 
skulle ha forverret hans helsetilstand (HRW 2010). Myndighetene på sin side hevdet at legene undersøkte og 
behandlet Mammadov på ordinært vis. Videre hevdet myndighetene at Mammadov ble dømt for forræderi mot 
staten og at dommen ikke hadde noen ting å gjøre med hans aktivitet for de etniske talysjerne (Hammarberg 2010, 
s. 8 og 24). Grono (2010, s. 94) påpeker at dommen falt etter at Mammadov hadde skrevet om trakassering av 
etniske minoriteter i Aserbajdsjan. Amnesty International (2010) hevdet at rettssaken var politisk motivert og at 
Mammadov ikke fikk en rettferdig behandling. Han ble dømt fordi han hadde fremmet interessene til talysjerne, 
deres språk og kultur. 
58 Han blir også omtalt som Faramaz Allahverdiyev. Han grunnla i sin tid avisene 24 Hours og Nota Bene. 

Temanotat Aserbajdsjan: Situasjonen for regimekritiske journalister 

 LANDINFO – 9. JULI 2013 32 

                                                 


	SITUASJONEN GENERELT
	1.1 Mediene og opposisjonen

	2. MEDIEFRIHET
	2.1 Sensur og selvsensur
	2.2 Ærekrenkning
	2.3 Utenlandske medier og FM-båndet
	2.4 Tillatelse til fotografering m.m.
	2.5 Påbud om innsending av publisert materiale
	2.6 Forbud mot bruk av leiligheter til næringsvirksomhet
	2.7 Andre skjerpelser av lovverket
	2.8 Svarteliste
	2.9 Medienes tilgang til informasjon

	3. MYNDIGHETENES REAKSJONER PÅ REGIMEKRITISK JOURNALISTIKK
	3.1 Hvor går grensen for det tillatte?
	3.1.1 Korrupsjon
	3.1.2 Presidenten og hans familie

	3.2 Hvorfor blir noen, og ikke andre, straffet?
	3.3 Uformelle, ikke-rettslige straffereaksjoner
	3.3.1 Svertekampanjer (med intime detaljer)

	3.4 Formelle straffereaksjoner
	3.4.1 Straff for ærekrenkning
	3.4.2 Bøter
	3.4.3 Fengselsstraff


	4. REFERANSER
	5. VEDLEGG: JOURNALISTER I VARETEKT OG FENGSEL PER 31. MARS 2013
	5.1 Fuad Huseynov
	5.2 Araz Guliyev
	5.3 Avaz Zeynalli
	5.4 Nijat Aliyev
	5.5 Tofig Yagublu
	5.6 Hilal Mammadov
	5.7 Faramaz Novruzoglu


